Personal branding: dit is het en zó werkt het

10 min. leestijd

Je koopt geen Nikes omdat het de enige verkrijgbare sportschoenen  zijn. Je koopt Nikes omdat je bij de club mensen wil horen die Nikes dragen — het is een statement. Nike verkoopt namelijk geen schoenen of kleding; Nike verkoopt een levensstijl. Dit is een goed voorbeeld van personal branding. Elk merk heeft een eigen identiteit en deze bestaat niet alleen uit een logo. Onder de identiteit van een merk valt de vormgeving van alle visuele aspecten, zoals flyers, werkkleding en een website. Het gevoel dat het merk bij je oproept, is het resultaat van branding.

Dit is de brand identiteit van Nike: personal branding voorbeeld
Ook jij bent een merk – je hebt een eigen identiteit. Deze zul je, als je op zoek bent naar een baan, aan je toekomstige werkgever moeten verkopen. Dat kan door te beginnen met het creëren van een positieve online aanwezigheid via personal branding. Wij helpen je met de eerste stappen.

Personal branding betekenis

Personal branding is niets meer dan het gladstrijken van je online presentie: via elk kanaal wil je informatie over jezelf in dezelfde stijl tonen. Beyoncé heeft een personal brand, Oprah Winfrey heeft een personal brand, Gary Vaynerchuk heeft een personal brand. Waarom? Omdat hun online reputatie minstens zo goed moet zijn als hun offline reputatie. Uiteindelijk verkopen zij geen producten, ze verkopen zichzelf als merk.

De personal branding van Gary Vaynerchuk: een personal branding voorbeeld
Gary Vaynerchuk als brand

Waarom heb je personal branding nodig?

Wanneer je online gaat solliciteren, doe je precies wat Beyoncé, Oprah en Gary ook doen: je verkoopt het totaalplaatje van jezelf. Het doel van personal branding is het achterlaten van een positieve indruk van jou als persoon.
Wanneer een potentiële nieuwe werkgever jou googelt, welk beeld krijgt hij dan van je?
Het binnenhalen van een baan is een van de voornaamste drijfveren om voor online personal branding te kiezen. Waarschijnlijk wordt jouw naam door je potentiële nieuwe werkgever ingevoerd in Google nadat je hebt gesolliciteerd. Wanneer je jouw online merk goed hebt staan, en dit op al je social media accounts weet uit te dragen, is de kans groot dat je een positieve indruk maakt. Als je geen aandacht hebt besteed aan jouw online identiteit, belandt je cv misschien wel in de prullenbak.

Personal branding gebruiken bij het solliciteren

Nadenken over je online presentie voordat je begint met solliciteren is een must. De cijfers liegen er niet om. In 2013 werd 73% van alle sollicitanten opgezocht op internet voordat ze werden uitgenodigd op gesprek. Maar liefst 19% van de werkgevers heeft weleens een sollicitant afgewezen naar aanleiding van feestfoto’s of discriminerende teksten op het web.
Iemand met excellente personal branding laat zien dat hij of zij controle heeft over zijn of haar eigen identiteit. Diegene weet duidelijk waar hij of zij voor staat — en maakt gebruik van personal branding om het totaalplaatje te verkopen.

Dit moet je weten over personal branding

Personal branding draait om jou. Hou daarom vooral de volgende dingen in gedachten wanneer je jouw brand ontwikkelt.

Het plaatje moet eerlijk zijn

Om je online identiteit succesvol te maken, moet deze in overeenstemming zijn met je offline persoonlijkheid. Wanneer deze twee botsen, heeft personal branding geen zin: offline je online verwachtingen niet waar kunnen maken is een no go.

Let me tell you a story..

Personal branding is eigenlijk professionele storytelling. Je verhalen en ervaringen kun je communiceren via verschillende kanalen. Door deze online te presenteren, kun je je kennis, vaardigheden en werkervaring aantonen. Daarnaast kun je laten zien hoe je jezelf constant verbetert en waarom je hebt gekozen voor je huidige baan. Zó bouw je autoriteit op. Ook het delen van je leermomenten kan een waardevolle aanvulling zijn op je personalbrandingstrategie. Hiermee laat je namelijk zien dat je kritisch blijft kijken naar je eigen kunnen en hier lessen uit weet te trekken.

Marketing + individu = 💗

Met personal branding laat je zien dat je controle hebt over je eigen kunnen. Je weet waar je voor staat en wat jou uniek maakt. Wanneer je dit online toepast, ben je je eigen marketeer. In een wereld vol mogelijkheden en snelle veranderingen laat je zien dat je meester bent van je eigen identiteit. Personal branding is dus eigenlijk de ultieme mix van marketingcultuur en de individualistische leefstijl die zo typerend is voor deze tijd.

Zekerheid in onzekere tijden

Personal branding zorgt voor zekerheid in een onzekere economie. De wereld stapt langzaam over op een gig economy, waarbij  geen ruimte is voor een vaste baan — alles gaat op projectbasis. Wanneer je een interessant pakket aan vaardigheden hebt, is het van belang dat je dit laat zien. Personal branding is hiervoor dé manier.

Het is je goed recht!

Ook al heb je momenteel een baan: je hebt het recht om je eigen brand op te zetten en deze te onderhouden. Je laat daarmee zien dat je het belangrijk vindt om een positieve online indruk achter te laten, ook al heb je een baas boven je. Het maakt deel uit van de vrijheid die je hebt als persoon.

Voordelen van personal branding

  • Je bent je bewust van je eigen identiteit
  • Je weet wat er online over je gezegd wordt
  • Je kunt connecties leggen met collega’s in je niche
  • Je bouwt online autoriteit op
  • Je creëert mogelijkheden voor nieuwe projecten
  • Je laat zien dat je proactief aan jezelf werkt

Nadelen van personal branding

  • De informatie die je plaatst, is vaak permanent
  • Je moet de verwachtingen die je online creëert offline waar kunnen maken
  • Een personal brand opzetten en onderhouden kost tijd

Personal branding voorbeelden: 6 personen die het begrepen hebben

Als je op zoek bent naar voorbeelden van hoe excellente personal branding er precies uitziet, kom je al snel terecht bij ontwerpers. Bij vormgevers zit branding in het bloed. Het is voor hen noodzaak te weten hoe personal branding werkt — de meesten komen aan projecten dankzij een goed onderhouden online aanwezigheid.

We hebben 6 personen geselecteerd die hun personal branding op hoog niveau uitvoeren. Hierbij hebben we gekeken naar de volgende 3 factoren:

  • Identiteit — geeft deze persoon op alle kanalen weer wie hij of zij is?
  • Authenticiteit — kun je aan de personal branding van deze persoon zien dat het van hem of haar is?
  • Autoriteit — kan deze persoon aantonen dat hij of zij expert is binnen het vakgebied?

Steven Harrington

Branding: Steven Harrington's website: een online personal branding voorbeeld

Steven Harrington’s website

Steven Harrington's Instagram: een personal branding voorbeeld

Steven Harrington’s Instagram

Steven Harrington's Facebook: een personal branding voorbeeld

Steven Harrington’s Facebook

Antonio Carusone

Antonio Carusone's website: een online personal branding voorbeeld
Antonio Carusone’s website
Antonio Carusone's blog: online personal branding
Antonio Carusone’s blog
Antonio Carusone's Twitter: personal branding done right
Antonio Carusone’s Twitter

Jessica Hische

Jessica Hische's website: een online personal branding voorbeeld
Jessica Hische’s website
Jessica Hische's Twitter: online personal branding
Jessica Hische’s Twitter
Jessica Hische's Instagram: online personal branding
Jessica Hische’s Instagram

Frank Chimero

Frank Chimero's website: een online personal branding voorbeeld
Frank Chimero’s website
Frank Chimero's Twitter: online personal branding
Frank Chimero’s Twitter
Frank Chimero's Instagram: online personal branding voorbeeld
Frank Chimero’s Instagram

Lotta Nieminen

Lotta Nieminen's website: een online personal branding voorbeeld
Lotta Nieminen’s website
Lotta Nieminen's Twitter: personal branding done right
Lotta Nieminen’s Twitter
Lotta Nieminen's Instagram: online personal branding

Lotta Nieminen’s Instagram

Mike Kus

Mike Kus' website. Een goed voorbeeld van online personal branding
Mike Kus’ website
Mike Kus’ personal branding op Twitter
Mike Kus’ Twitter
Mike Kus’ personal branding op Instagram
Mike Kus’ Instagram

Personal branding tips: Zó begin je met het bouwen van je personal brand

Voordat je actief met personal branding begint, moet je jezelf door en door kennen. Niet alleen de positieve punten, maar ook de negatieve kanten van je persoonlijkheid. Mocht je daar nog niet over hebben nagedacht, dan kun je personal branding beter nog even uitstellen en eerst deze personal branding tips lezen.

Wanneer je je identiteit redelijk in kaart hebt, kun je beginnen aan jouw personal branding-concept. Hoe ga je jezelf online presenteren? Het concept wordt gekenmerkt door 3 fases:

  1. Het omschrijven van je identiteit
  2. Het ontwikkelen van je positie
  3. Het evalueren van je online aanwezigheid

Fase 1 – Het omschrijven van je identiteit

Zoals we hierboven al zeiden, is het belangrijk dat je eigen identiteit voor jezelf helder is. Dat begint met het beantwoorden van 3 vragen over jezelf:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Waarom doet het ertoe?

Fase 2 – Het nadenken over je positie

Om te bepalen hoe je jezelf online gaat presenteren moet je weten wat je teweeg wil brengen met je identiteit. Dat wil zeggen:

  • Wat maakt jou uniek?
  • Wat zorgt ervoor dat jij opvalt tussen 10.000 andere mensen?

Fase 3 – Het evalueren van je online aanwezigheid

Voordat je begint met het bouwen van je online identiteit moet je zeker weten of het totaalplaatje klopt:

  • Voldoet je identiteit aan al je persoonlijke waarden?
  • Voldoet je identiteit aan al je professionele waarden?
  • Kan je identiteit je helpen je doelen te bereiken?

Personal branding: Het ontwikkelen van je personal brand

Je antwoorden op bovenstaande 8 vragen geven je een goed inzicht over wie je bent als persoon, waar je voor staat en wat jou uniek maakt. Aan de hand van deze kernwaarden kun je beginnen met het vormgeven van je personal brand. Daarvoor heb je 4 dingen nodig:

  • Een logo
  • Een lettertype
  • Een kleurenschema
  • Een (semi-)professionele foto van jezelf

Wanneer je geen ontwerper bent (en er ook geen kent), kan dit nogal een klus zijn. Mocht je niet de middelen of de tijd hebben om voor je eigen vormgeving te zorgen, dan raden we je aan contact te leggen met een vormgever. Hij of zij is namelijk in staat om je complete identiteit te ontwerpen op basis van jouw input.

Ga de uitdaging aan!

Wil  je zelf de uitdaging aangaan, maar weet je niet precies hoe? De volgende websites helpen je op weg:
– Een logo ontwerpen in 15 minuten? Deze ontwerper legt het je uit
– Met deze voorbeelden kom je sowieso uit je Google Fonts-keuze
– Moeite met het maken van een kleurenschema? Deze website biedt hulp
– Een (semi-)professionele foto van jezelf maken is een compleet ander verhaal, en daarvoor kun je het best een fotograaf benaderen. Zorg ervoor dat je profielfoto in ieder geval géén vakantiefoto, feestfoto of selfie is.

Personal branding op social media

Uiteraard is het niet noodzakelijk om gelijk je eigen website op te zetten. Tegenwoordig kun je met behulp van social media een stevig personal brand creëren. Eigenlijk draait social media voor een groot deel al om personal branding — je hoeft alleen nog maar de juiste informatie op de goede plek te delen.

Voor goede personal branding op social media is het verstandig om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Welk kanaal is geschikt voor welke content?
  • Welke kanalen passen bij jouw brand?
  • Welke vormen van content passen bij jouw doel?

Om deze vragen voor jezelf te beantwoorden, kun je je eens verdiepen in de social media platformen die er zoal te vinden zijn. Kijk daarbij ook vooral naar de berichten en foto’s die gedeeld worden. Zijn deze professioneel of juist casual?

Voor personal branding kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van:

  • Facebook — op dit platform heb je een hele hoop vrijheid. Zowel je werkgerelateerde content als de berichten over je privéleven zijn hier relevant. Facebook is namelijk een afspiegeling van jou als persoon, dus ook van het werk dat je doet en de dingen die je leuk vindt.
  • Twitter — dit platform is bij uitstek geschikt om je kennis en betrokkenheid te laten zien. Door middel van de korte berichtjes kun je bijvoorbeeld ingaan op actualiteiten die je bezighouden, of een artikel delen dat je interessant vond. Ook kun je door middel van hashtags (#) meepraten over onderwerpen die op dat moment trending zijn.
  • LinkedIn — LinkedIn is hét platform voor professionele content. Alles wat te maken heeft met je carrière heeft hier een plekje. Denk bijvoorbeeld aan projecten waar je trots op bent, carrièrestappen die je hebt gemaakt of samenwerkingen die je bent aangegaan. Op dit platform kun je ook perfect je netwerk uitbouwen.
  • Instagram — hier draait alles om je visuele identiteit. Je kleurenschema, je logo — dit is dé plek om je brand echt tot leven te brengen. Ook op Instagram heb je enorm veel creatieve vrijheid. Zo kun je wat van je eigen werk laten zien, maar ook foto’s van jezelf delen. Kijk ook vooral naar alle functies die Instagram te bieden heeft; experimenteer bijvoorbeeld met stories of gebruik een relevante hashtag om je foto’s een groter publiek te geven.

Naast deze grote platformen kun je ook gebruikmaken van o.a.:

  • Pinterest
  • YouTube
  • Quora
  • Medium

Vervolgens bepaal je welke vormen van content je op welke kanalen wil plaatsen om een sterk personal brand te creëren. Niet iedere vorm werkt even goed op ieder platform. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met het publiek dat gebruikmaakt van een bepaald platform of de intentie waarmee het platform wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld eens na over het volgende:

  • Een blog — blogartikelen zijn waardevolle bouwblokken van jouw personal brand. Door middel van deze artikelen heb je namelijk de kans om je expertise te benadrukken en je interesses uit te lichten. Je kunt er daarom voor kiezen om een speciale blogpagina toe te voegen aan je eigen website. Maar ook LinkedIn biedt je de optie om rechtstreeks je artikel te schrijven en delen op het platform.
  • Een podcast — deze vorm van content wordt steeds populairder. Terecht, want een podcast is een leuke en gemakkelijke manier om nieuwe informatie tot je te nemen. Je kunt podcasts namelijk beluisteren wanneer jij er zin en tijd voor hebt. Je kunt daarom voor je personal brand overwegen om je eigen podcast op te nemen waarin je praat over je werk of je interesses. Deze audio-content kun je bijvoorbeeld goed delen op platformen als Spotify.
  • Video’s— ook video’s brengen jouw personal brand echt tot leven. Je kunt ervoor kiezen om je video’s te delen op je eigen website, maar ook YouTube en Vimeo kunnen uitkomst bieden.
  • Webinars— dit is een leuke en vaak interactieve manier van kennisdelen. Door een webinar aan te bieden op je website of een van je social media accounts betrek je anderen bij jouw werk. Tijdens een live-webinar kun je bijvoorbeeld een workshop geven over iets waar jij in uitblinkt. Je kunt je webinars ook vooraf opnemen en deze (al dan niet tegen betaling) aanbieden op je website.

Er zijn natuurlijk veel meer vormen van content die je zou kunnen gebruiken om jouw brand inhoud te geven. Personal branding op social media is namelijk voor iedereen verschillend. Welke vormen je ook kiest voor je personal branding op social media, zorg dat ze bij jou en je doelen passen.

De beste kanalen om jezelf op te branden

Wanneer je voornaamste doel het vinden van  een baan is, kun je niet om LinkedIn heen. Via LinkedIn kunnen recruiters je makkelijk vinden. Zorg er wel voor dat je profiel up-to-date is.

Mocht je jezelf vooral online willen branden, dan kun je dat goed door middel van video’s doen. Video doet het namelijk altijd goed. Via een video kun je open communiceren en feedback ontvangen. Het geeft je de kans je persoonlijkheid gemakkelijker weer te geven. Je kunt je lichaamstaal gebruiken, en ook je kennis komt beter over via dit medium — mogelijkheden die je  niet hebt in tekst.

Drie, twee, een..

Op Namechk kun je zien op welke kanalen je naam nog beschikbaar is. Je kunt je personal brand daarnaast monitoren door onder andere Google Alert en Social Mention in te stellen.

Ben jij er klaar voor?

Carrièretips
Alle artikelen >
Gerelateerde artikelen