Data verzamelen of producten verkopen?
Big data wordt groot, groter, grootst. Klantendata verzamelen wordt belangrijker dan producten verkopen. Men schat dat de big data-industrie in 2020 zo’n 170 miljard euro gaat opleveren. Nadenken over online privacy? Dat hoeft niet meer, aangezien online privacy niet meer bestaat.
Verzamelde klantgegevens verschillen per bedrijf. Deze infographic geeft een beeld van waaruit een klantendataprofiel kan bestaan.

De gemiddelde Brit zou zijn persoonlijke data verkopen voor €2.268. Marketeers betalen voor dezelfde data gemiddeld €0,50. Hoewel oudere mensen hun gegevens liever niet afstaan, staat generatie Z eerder data af in ruil voor een gratis product of service. Het gezegde: “If you don’t pay for the product, you are the product” is hier zeker van toepassing.
Data skills in 2020
Geïnteresseerd in analytics en dataprofielen? Zorg voor een combinatie van kennis over Microsoft Excel, Google Analytics en SQL. De vraag naar marketeers met deze vaardigheden is groot, het aanbod klein.
De ervaring van de klant
Wat betreft online marketing in 2020 zullen we misschien terugkijken op de huidige marketingmanieren en denken: ‘Wat een kinderspel.’ Je ziet de ingrijpende veranderingen op dit moment al komen. Zo neemt Apple dit jaar het voortouw met het blokkeren van retargeting.

Online marketing in 2020: weg met de advertenties!
De klant zal in de toekomst zelf bepalen of hij advertenties wil zien of niet. In feite doet hij dat nu al, aan de hand van adblockers. Hoe breng je je product aan de man zonder de klant te bombarderen met advertenties? Ons advies: creëer een community.
Online vaardigheden
Wil je ongekende conversies realiseren? Dat doe je met een mix van ontwerpen, HTML/CSS, SEO-copywriting en A/B-testen.
Het belang van een online community
Je koopt geen MacBook Pro, Nike Air Max of Harley Davidson voor alleen het product. Er zijn duizend goedkopere opties op de markt. Je betaalt een prijs voor het merk — jouw toegang tot een exclusieve gemeenschap.

Hoe behoud je de aandacht voor je merk?
Als marketeer is het jouw taak de ervaring van de klant na aankoop te onderhouden. Je zorgt ervoor dat de klant niet alleen het product koopt, maar dit ook online deelt en up-to-date blijft via socialmedia-kanalen. Het is je online gemeenschap – die moet je koesteren. Niet voor niets is één van de opkomende functies die van online community manager.
Het internet kent een snelle berichtenstroom en een korte houdbaarheid van content. Een virale actie is leuk, maar het verkeer dat je daaruit haalt kun je zien als toeristen. Degenen die je merk draaiende houden, zijn je bewoners. Wanneer je hun aandacht kunt behouden, ben je binnen.
De tijd van ‘Buy me’ is voorbij. ‘Join me’ gaat het overnemen.