Ervaring Good Company door Studytube: Van veelbelovende start-up tot internationale scale-up

7 min. leestijd
Blog Good Company_Ervaring van Studytube

Doelstelling Studytube: Voortzetten van een indrukwekkende groei, van start-up naar professionele scale-up. Het invullen van rollen die voorheen nog niet bestonden. Good Company werd ingeschakeld om het profiel vorm te geven en de juiste mensen te vinden die de immense groeiambitie kunnen waarmaken.

Succesratio: 20 mensen geplaatst in de rollen: Operation Manager, Implementatie Consultant, Partner Manager, Customer Succes Manager, Sales, Online Learning Consultant, Customer Service

Looptijd: ongeveer 1 jaar

Wanneer ik met Lara praat, mag ik haar meteen. Ze is vriendelijk, oprecht, vrolijk, hands-on en enthousiast – het type persoon bij wie je weet dat het een gezellig gesprek wordt. Ze is de nieuwe Recruitment Manager van Studytube. Ik leg haar uit dat het doel van deze meeting is om klanten aan het woord te laten over hun samenwerking met Good Company. “Daar weet ik wel het een en ander van!” zegt ze vrolijk.

“Toen ik in 2022 begon, leek het alsof ongeveer de helft van Studytube via Good Company was binnengekomen. Jullie hebben een enorme rol gespeeld in de groei – eigenlijk meer in de ontwikkeling en professionalisering – die Studytube heeft doorgemaakt. We hadden meerdere partners, maar vooral over jullie zijn de oprichters erg te spreken,” lacht ze.

Ik vraag haar waarom dat zo is.

“Jullie zijn gewoon erg goed. Sebastiaan – onze Chief Operations Manager – is enorm enthousiast over jullie en hij klikte meteen met Steyn (red: Steyn Hooijer, de betrokken Business Manager). Steyn begreep echt waar we naar op zoek waren. De voorgestelde kandidaten pasten precies en vormden de basis voor de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt, vooral bij Operations. Neem bijvoorbeeld onze Operations Manager. Ik vraag me oprecht af of we die zonder Good Company ooit gevonden hadden.”

 

“Neem bijvoorbeeld onze Operations Manager. Ik vraag me oprecht af of we die zonder Good Company ooit gevonden hadden.”

 

Was iedereen een goede match? Ik bedoel, zijn de mensen er nu nog die via ons bij jullie zijn binnengekomen?

“Ja, absoluut goede matches. Er zijn in de tussentijd wel 2 of 3 vertrokken, maar dat heeft niet met Good Company te maken. Dat komt vooral door de enorme transitie die we hebben doorgemaakt. Het is niet voor iedereen weggelegd. Mensen die destijds begonnen, bevonden zich een half jaar later opeens in een compleet ander bedrijf. In de afgelopen anderhalf jaar zijn we gegroeid van 90 naar ongeveer 120 medewerkers!”

Wow, dat is geweldig! Laten we nog heel even teruggaan naar het begin. Wat doet Studytube precies?

“We zijn een e-learning scale-up. We hebben een uitgebreid platform ontwikkeld waarop we onze eigen content plaatsen, evenals een Learning Management System (LMS) en een Learning Experience Platform (LXP). Daarnaast fungeren we als een learning marketplace. Onze klanten krijgen hiermee een compleet pakket. Hun medewerkers kunnen zich ontwikkelen via onze eigen content, maar ze kunnen ook hun eigen content uploaden. Denk bijvoorbeeld aan een video over hoe je een fietsband moet plakken (zoals bij Swapfiets). Daarnaast hebben we content ingekocht van bekende namen zoals LOI en Wolters Noordhoff. Met dit alles vormen we een One Stop Shop.”

Blog Good Company_Studytube

“Studytube werd oorspronkelijk opgericht door twee studenten als een leerplatform specifiek voor rechtenstudenten. Later kwamen er andere mede-eigenaren bij, kreeg het platform de vorm die het nu heeft, en groeide het in korte tijd enorm – mede dankzij de overname van een ander learning platform.”

Hoe zijn jullie bij Good Company terechtgekomen?

“Wij hebben jullie zelf benaderd. Eén van onze medewerkers was namelijk eerder door jullie begeleid naar een nieuwe baan. Zij was zó enthousiast over de support die zij had ontvangen, dat op het moment dat we een recruitmentpartner zochten, zij direct aangaf dat we bij jullie moesten aankloppen. Er was vervolgens direct een geweldige klik tussen Studytube en Good Company, en jullie hebben in the end de beste resultaten geleverd van alle recruitmentpartijen waar we destijds mee samenwerkten. Er zijn bovendien een aantal mensen via Good Company geïntroduceerd die een zeer belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van Studytube. Daarom begrijp ik ook heel goed waarom de oprichters zo positief zijn over jullie. En mochten we ooit weer hulp nodig hebben, dan weet ik zeker dat ze als eerste bij jullie aankloppen.”

Dat is geweldig om te horen! En waarom is Studytube zo’n leuk bedrijf om bij te werken?

“Dat komt voornamelijk door de mensen. Dat horen we ook regelmatig terug van onze HR-afdeling wanneer collega’s gevraagd worden naar hun mening. Iedereen staat voor elkaar klaar, let op elkaar en helpt waar nodig. Daarnaast halen mensen veel voldoening uit ons product en onze missie: het bevorderen van leren en ontwikkeling.”

Blog Good Company_Werken bij Studytube

Wat hebben jullie verder nog uit de samenwerking met Good Company gehaald – los van het grotere volume aan personeel?

(Ik leg Lara uit dat ik deze vraag stel omdat onze consultants vaak benadrukken dat we niet alleen vacatures invullen, maar ook actief meedenken over welke mensen en welke functieprofielen nodig zijn om specifieke doelen en ambities te bereiken. Soms weten bedrijven namelijk niet precies welke mensen ze nodig hebben, maar hebben ze wél duidelijke doelen voor ogen. Wij denken dan mee over het vormen van teams en de juiste functieprofielen om die doelen te realiseren.)

“Studytube heeft in die periode een enorme professionaliseringsslag doorgemaakt. Jullie expertise op het gebied van recruitment heeft daar een grote rol in gespeeld. Bijvoorbeeld de Operations Manager waar ik het eerder over had. Dit was geen bestaande rol waardoor er samen is gekeken naar een profiel dat hier op aan zou sluiten. Er was iemand nodig met een breed scala aan talenten, zoals iemand die inzicht heeft in in alle afzonderlijk afdelingen, kennis onderling kan overdragen, begrip heeft van ICT-systemen, veranderingsprocessen, verkoop en implementatie… Een standaard Operations Manager heeft niet de vereiste brede en tegelijkertijd diepgaande kennis. Samen is het gelukt om iemand te vinden die perfect aansluit op deze uitdagende rol.”

Heb je nog suggesties voor verbetering?

Blog Good Company

“Tja, jullie zijn niet de goedkoopste partij. Maar alles is relatief. Het zou veel meer geld hebben gekost als we al die posities niet hadden kunnen invullen, want de klanten waren er maar de handen (nog) niet. Bovendien hebben jullie van begin tot eind aan onze zijde gestaan en meegedacht, ons ontzorgd en bovendien echt geleverd. Hoeveel klanten waren er vertrokken als we ze niet snel genoeg hadden geholpen vanwege personeelstekort?”

“Ik herinner me ook nog wel dat er eens werd gezegd dat kandidaten wel héél goed voorbereid waren, bijna té goed. Sebastiaan vertelde me dat toevallig tijdens ons gesprek. Ik vroeg hem toen of hij steeds dezelfde vragen stelde in interviews, en dat bleek inderdaad het geval te zijn. Dus ja, het leek erop dat iedereen die via Good Company binnenkwam al wist welke vragen hen te wachten stonden, en dat haalde soms de authenticiteit uit het gesprek. Maar dat had natuurlijk ook te maken met ons gebrek aan creativiteit op dat gebied!”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

“De enorme groei die we hebben doorgemaakt, was destijds ons belangrijkste speerpunt. Momenteel richten we ons op een moment van reflectie en het verder ontwikkelen van ons platform – hoewel we natuurlijk blijven groeien, ligt de focus nu op het product. Daarnaast willen we de mogelijkheden over de grens verkennen. We zijn hard aan de weg aan het timmeren in Duitsland en België staat op onze lijst, evenals Scandinavië. We zíjn al de grootste in Nederland en ons volgende doel is om de grootste in Europa te worden.”

 

“We zijn al de grootste in Nederland, nu de grootste in Europa. Dat is ons volgende doel.”

 

En die enorme AI-bubbel waar we momenteel in zitten? Zien jullie daarin een gevaar of juist een toevoeging in voor de toekomst?

“We hebben momenteel inderdaad een ontwikkelaar die zich volledig richt op AI. We gaan het zeker in ons voordeel gebruiken, maar we hebben geen ‘zorgen’ in dat opzicht. Onderwijs blijft belangrijk, een tool om onderwijs te volgen blijft belangrijk, en trainingen blijven mensenwerk. Hetzelfde geldt voor jullie branche: recruitment. Ik weet toevallig dat er veel wordt geëxperimenteerd met het matchen van kandidaten door middel van robots om biases te verminderen, maar het blijkt dat ze juist weer patronen herkennen en die biases eigenlijk versterken… Dus ja. Maar we zullen zeker onderzoeken hoe AI ons kan helpen om zaken sneller, inzichtelijker en gemakkelijker te maken voor onze klanten!”

Heel erg bedankt Lara! Alle geluk voor de toekomst!

 

Wil je meer weten over Studytube of benieuwd naar hun diensten op het gebied van e-learning? Check de website van Studytube!

Of ben je zelf op zoek naar een partner die aan je zijde staat om van je start-up een scale-up te maken? Neem contact met ons op! Good Company helpt je om te inventariseren wat je nodig hebt om ambities te realiseren, vindt de juiste mensen voor je en begeleidt bij elke stap in het proces.

Contact opnemen met Good Company | Blog

Arbeidsmarkt
Alle artikelen >
toekomst online mrketing

Online marketing in 2024: richting de toekomst

De jaren vliegen voorbij, zonder dat je het door hebt. Weten hoe je je voorbereid op de toekomst? Check nu deze ontwikkelingen en trends in online marketing!

Elise Westhof

9 min

Openstaande vacatures bij Good Company die per direct werk verschaffen

Zit jouw nieuwe baan tussen deze openstaande vacatures

Er staan nog steeds veel vacatures open bij bedrijven die hard op zoek zijn naar nieuw talent! Zit jouw nieuwe baan ertussen? Bekijk snel alle functies.

Elise Westhof

6 min

Gerelateerde artikelen