De Eerste Good Company Meet-up: Learnings

5 min. leestijd
Good Company Meet-up

We omringen ons graag met mensen die we waarderen en bewonderen—die ons inspireren, motiveren en uitdagen om te blijven leren. Daarom organiseerde Good Company een netwerk- en kennisevenement. Donderdagmiddag 6 februari vond de eerste Good Company Meet-up plaats. Met uitzicht over het Amsterdamse water vanuit Café George Marina deelden twee ondernemers hun verhaal met een selecte groep professionals.

Learnings, dat woord stond centraal tijdens deze middag. Ieder bedrijf en iedere ondernemer maakt fouten. De lessen die getrokken kunnen worden uit deze fouten zijn niet alleen waardevol voor de bedrijven die ze begaan, ook voor de mensen met wie ze hun verhalen delen zijn ze van grote meerwaarde. Daarom namen de twee sprekers ons openhartig mee in hun verhaal.

Stuvia: Samen wachten op de golf

Medeoprichter van Stuvia, de grootse internationale marktplaats voor samenvattingen en ander studiemateriaal, Jaap van Nes trapte de middag af. Hij vertelde ons dat het concept van een marktplaats voor samenvattingen in 2011, toen Stuvia begon, geen voet aan de grond kreeg. Er was simpelweg geen draagvlak voor het uitrollen van een marktplaats; het concept was nog niet opgepikt door de massa. Dit veranderde in hoog tempo toen de populariteit van marktplaatsen als Airbnb en eBay toenam. Daar was de golf waar Jaap en zijn team op hadden gewacht. Het concept lag klaar en het succes van Stuvia bleek een kwestie van goede voorbereiding en de juiste timing.

Toch bleef de voortgang af en toe steken op het jeugdige enthousiasme van de ondernemers van Stuvia. Te veel, te vaak. Weinig focus en niet alle skills in huis hebben om je plannen te realiseren, bleken de uitbreiding van Stuvia in de weg te zitten. Jaap benadrukte dan ook dat goed personeel, met de juiste kwaliteiten, goud waard is. Zo heeft hij, na een weddenschap te hebben verloren, met behulp van PHP voor Dummies zelf de eerste code geschreven voor de website. Inmiddels laat hij dit maar al te graag over aan specialisten die dat veel sneller en beter kunnen.

Het enthousiasme van Jaap is overigens ook een cruciale factor in het geheel. Heel open vertelt hij over zijn fouten en lacht hij om zijn eigen ‘groenheid’ aan het begin van zijn avontuur. Maar je ziet en voelt dat hij de afgelopen jaren grote stappen heeft gemaakt. Deze gedrevenheid is namelijk ook zijn grote kracht; hij kan keihard onderuit gaan, maar laat zich niet tegenhouden. Op inhoudelijke vragen van het publiek, zoals vragen over de problemen met investeerders in het verleden, gaat hij eerlijk en met veel plezier in, zonder enig detail weg te laten.

Ondertussen heeft het bedrijf van Jaap, na – en mede door – vele omwegen, valkuilen en missers, een wereldwijd gevestigde naam.

Girav: Terug naar de basis

Ondernemer en eigenaar van mannenfashionmerk Girav, Erik de Weerd, was de tweede spreker van de middag. Hij vertelde ons over de kracht en mogelijkheden van basic t-shirts. Na in 2008 door de crisis zijn baan te hebben verloren, besloot Erik dicht bij zichzelf te blijven en terug te gaan naar de basis. Uit pure frustratie dat ieder t-shirt voor een lange man als Erik te kort is of, als de lengte goed is, te wijd, is Girav ontstaan. Een nichemarkt, zou je denken; uitsluitend lange mannen. Is deze markt interessant genoeg? Ja, dat is het zeker, zo vertelt Erik. Veel mannen bleken te kampen met dezelfde ergernissen en werden trouwe klanten die, naast de goede pasvormen, lovend zijn over de klantenservice en kwaliteit van de producten.

Net als ieder ander had ook Erik de ambitie om te groeien met zijn bedrijf. Met een ijzersterke marketingmix van online en print wist hij zijn doelgroep te bereiken. Toch bleef het lastig om de juiste kanalen te vinden voor de promotie van het merk. Het is daarnaast ook niet makkelijk om het effect van de onmeetbare printcampagnes op de online marketing en verkoop in kaart te brengen. Gelukkig heeft Girav hier nu een tool voor, waardoor offline en online perfect op elkaar afgestemd kunnen worden.

Erik, die samen met zijn vrouw en businesspartner Jopie dit bedrijf is begonnen, kent ook de waarde van goed gezelschap als geen ander. Dit was ook één van de meeste waardevolle learnings, zo bleek achteraf. Na een geflopte samenwerking met een leverancier in Bangladesh is Girav in zee gegaan met een Turks productiebedrijf; dit bleek de juiste zet. De kwaliteit van de t-shirts, die Erik en Jopie zo belangrijk vinden, wordt 100% gewaarborgd door deze leverancier.

Girav richt zich inmiddels niet meer op uitsluitend lange mannen. Iedere man kan nu terecht bij Girav voor een t-shirt dat voor ‘m gemaakt is. Met de leus ‘Shirts in 17 maten, dus ook die van jou’ heeft het bedrijf de scope verbreed.

Succes met de juiste mensen om je heen

De twee verhalen die we deze middag hebben mogen aanhoren, benadrukken nog maar eens hoe bijzonder ons vak is. Wij begrijpen dat je het liefst met mensen werkt die het beste in jou en elkaar naar boven halen. Met andere woorden: je wil goed gezelschap om je heen. Het vinden van deze mensen is vaak een uitdaging; je moet op basis van een cv en korte gesprekken je beslissing maken. Good Company helpt werkgevers en werknemers daarom bij de belangrijkste factor in hun werklevens: de mensen. Door te zorgen dat ze elkaar begrijpen, vinden, versterken en gelukkig maken.

Maar ook werkgevers onderling worden versterkt als ze samenkomen. Dat bleek wel uit de open discussies die gevoerd werden aansluitend aan de presentaties. Er werden interessante vragen gesteld en er werd kritisch gekeken naar gezette stappen, waardoor duidelijk werd dat ieder bedrijf vaak met dezelfde problemen worstelt. Voor de ondernemers die deze middag hebben bijgewoond, maar ook voor ons, was dit niet alleen leerzaam, het was ook ontzettend inspirerend.

De onderlinge gesprekken tussen sprekers, gasten en consultants van Good Company gingen dan ook snel de diepte in. Naast een succesvolle kennissessie was de eerste meet-up een uitgelezen kans om nieuwe connecties toe te voegen aan ons netwerk en dat van bezoekers.

Tijdens deze middag hebben we mensen bij elkaar gebracht en konden we in goed gezelschap leren van de fouten die anderen—en wijzelf—maakten. We kijken daarom terug op een geslaagd evenement waar eerlijk en open is gepraat over de obstakels die we allemaal tegenkomen.

Wil je het volgende evenement van Good Company bijwonen? Stuur dan een e-mail naar events@joingoodcompany.nl, dan houden wij je op de hoogte van aankomende meet-ups!

Meer weten over marketing recruitment met Good Company? We denken graag met je mee.

Op zoek naar talent?

We begrijpen dat je je het liefst omringt met mensen die het beste in jou en elkaar naar boven halen.

Sleep je vacature hierheen

of een bestand (.docx of .pdf)

(.docx of .pdf)

Voor werkgevers
Alle artikelen >
Personeel werven feestdagen

Personeel werven tijdens feestdagen: 7 slimme tips voor succes

De feestdagen komen er weer aan! Kaarslicht, kerstbomen, uitgebreide diners, pakjes en gezelligheid. Maar ook een unieke kans voor slimme wervers die tijdens de feestdagen personeel aanwerven. Terwijl de wereld zich in kerstsfeer hult, versieren bedrijven zich met talent om hun doelstellingen van het nieuwe jaar te gaan waarmaken. In dit artikel onthullen we de […]

Eva Haarsma

11 min

Blog Good Company_Ervaring van Studytube

Ervaring Good Company door Studytube: Van veelbelovende start-up tot internationale scale-up

Studytube maakte de afgelopen jaren een indrukwekkende groei door van kleine start-up naar een internationale scale-up met een succesvol leerplatform. Hoe ze deze ontwikkeling doormaakte, wat Studytube precies voor bedrijf is, waar ze naartoe willen groeien in de toekomst en wat de bijdrage van Good Company is geweest als recruitmentpartner? Dat lees je in dit interview met Studytube!

Eva Haarsma

7 min

Gerelateerde artikelen