Google for Jobs: wat is het en wat betekent het voor jouw bedrijf?

9 min. leestijd
Google for jobs

Google for Jobs: in mei werd 2017 werd er voor het eerst over gesproken en het is inmiddels al een tijdje up and running in de VS en Groot-Brittannië. Miljoenen werkzoekenden die Google elke dag gebruiken als speurneus, kunnen vanaf nu ook de meest relevante vacatures vinden via de bekende zoekmachine. En niet alleen de vacante posities van grootschalige multinationals, nee hoor. Vacatures bij kleinere start-ups of familiebedrijven zijn net zo belangrijk en komen prominent in beeld. Dit verandert nogal wat voor de manier waarop je personeel vindt. Het wordt toegankelijker, gemakkelijker, maar kan er ook voor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom hebben we de nodige informatie over Google for Jobs en een aantal handige tips op papier gezet.

Wat is Google for Jobs?

Deze nieuwe functionaliteit van Google maakt het online zoeken naar passende vacatures makkelijker. Werkzoekenden worden namelijk centraal gesteld. Tegenover de massa’s vacaturewebsites en bergen vacatureteksten staat met Google for Jobs een overzichtelijk rijtje unieke vacatures. Een toegespitst aanbod aan vacatures dat al in het overzicht van de zoekresultaten wordt weergegeven.
Google for Jobs vacature overzicht


Google for Jobs is daarmee vergelijkbaar met traditionele vacaturebanken – er wordt gebruikgemaakt van verschillende bronnen om een totaal aanbod aan vacatures te genereren – maar verschilt in technologie en gebruiksvriendelijkheid. De technologie achter Google for Jobs zorgt er namelijk voor dat je geen gedupliceerde vacatures meer tegenkomt. In plaats daarvan krijg je een overzicht van de verschillende websites waar die ene vacaturetekst op te vinden is. Er worden dus veel bronnen gebruikt om het aanbod zo specifiek mogelijk te maken, wat het zoekproces niet alleen sneller maakt, maar ook overzichtelijker en gebruiksvriendelijker.

Hoe werkt Google for Jobs?

Google is op dit moment de enige die machine learning en matching toepast op vacaturepagina’s. Vacatures die niet alleen perfect passen bij de zoekopdracht, maar ook perfect bij de persoon áchter de zoekopdracht. Onder andere doordat ze geselecteerd worden op allerlei categorieën. Veel partijen verveelvoudigen bijvoorbeeld de vacatures door simpelweg vacatureteksten te dupliceren en Google maakt dit gewiekste trucje weer ongedaan. Dat is wel zo overzichtelijk! Bovendien krijg je niet alleen vacatures te zien met matchende keywords, maar ook vacatureteksten die andere relevante of vergelijkbare zoektermen bevatten. Het belang van een goede vacaturetekst wordt op die manier voor bedrijven daarom groter dan ooit.

Handleiding Google for Jobs

Ook voor Google zelf is het natuurlijk belangrijk dat werkzoekenden vacatures goed kunnen vinden en daarom hebben ze een zeer uitgebreide tutorial ingericht om bedrijven te helpen de vacatures zó op te stellen dat ze door de Google-bot goed te crawlen zijn. Zo is het belangrijk om een indexing API of sitemap.xml te hebben van je vacaturedetailpagina’s, waardoor deze goed gecrawld kunnen worden, dat je de Google-richtlijnen te allen tijde volgt, dat je specifieke data toevoegt volgens de Google-normen, canonicals gebruikt als je meerdere kopietjes van je vacature op je site hebt en je je structured data (verderop in het artikel meer hierover) test.

Ook vindt Google het belangrijk dat je tijdig de vacatures die verlopen of vervuld zijn, verwijdert. En zo zijn er nog een heleboel do’s en don’ts waar je aan moet voldoen wil je je tot Google’s vacature-vrienden mogen rekenen.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw vacaturetekst? Upload hier je vacature, we kijken graag met je mee!

Op zoek naar talent?

We begrijpen dat je je het liefst omringt met mensen die het beste in jou en elkaar naar boven halen.

Sleep je vacature hierheen een vacature

of een bestand (.docx of .pdf)

(.docx of .pdf)

Wat betekent Google for Jobs voor werkzoekenden?

Relevantie is waar het om draait voor werkzoekenden. Geen eindeloze pagina’s vol vacatureteksten, waarvan veel ook nog eens dezelfde functie betreffen. Google for Jobs stemt de resultaten niet alleen af op de zoekopdracht, maar ook op verwante onderwerpen, voorspellingen en nog veel meer. Het resultaat? Vacatures die echt passen bij wat je zoekt. Dus niet alleen op basis van de juiste zoekwoorden. Het maakt de zoektocht naar een nieuwe baan voor de werkzoekenden aanzienlijk makkelijker. Een genadeloos filtersysteem en nadruk op relevantie, daarmee verandert Google de manier waarop vacatures bij werkzoekenden terechtkomen. Bovendien kun je dan vervolgens weer eenvoudig, met één druk op de knop, solliciteren.

Wat betekent Google for Jobs voor werkgevers?

Google for Jobs sorteert de vacatures voor werkzoekenden op onder meer plaatsnaam, regio, categorie, full- of parttime. Daarom is het ook belangrijk dat die informatie op je vacaturepagina en/of in je vacaturetekst te vinden is én op een manier zoals Google het wil. En natuurlijk speelt dan ook mee wie de bron is – of belangrijker misschien nog wel: als zodanig wordt gezien. Want hoe meer autoriteit (of jouw website door Google wordt gezien als betrouwbare en waardevolle bron), hoe meer voorrang je ook hierin krijgt.
Opnieuw: het optimaliseren van vacatureteksten wordt om die reden het eerste zeer belangrijke speerpunt voor vacatureverspreiders. Want Google is slim en kan steeds meer, maar als je het goed aanpakt kun je de bots natuurlijk altijd een handje helpen. Kortom: structured data. Op die manier weet Google direct wat een bepaald stukje informatie precies betekent en wordt jouw vacature getoond bij relevante zoekwoorden.

Waarom Google for Jobs?

Volgens Google zelf is de nieuwe stap puur altruïsme. Er is een groot gat tussen werkzoekenden en werkgevers. Ook al bevinden werkgever en werknemer zich op dezelfde golflengte, de kans bestaat dat ze elkaar niet treffen. Dat levert aan beide kanten problemen op en Google is de beroerdste niet. Dat het tegelijkertijd miljoenen zal opleveren, is ongetwijfeld een mooie motivatie om voor het internationale belang op te treden. Hoe dan ook is het natuurlijk prettig als er een goede tool voor werkzoekenden komt die het zoekproces kan optimaliseren.

Google for Jobs de nieuwe goldmine

Of het werkt, is natuurlijk altijd de vraag. Google mag dan aardig wat in zijn mars hebben, er zijn ook nog steeds genoeg projecten die een stille dood sterven. Denk bijvoorbeeld aan Google Glass, wat destijds enorm werd opgeblazen en misschien toch niet zo handig is als toen gedacht. Of wat in elk geval nog lang niet uit-ontwikkeld is op dit moment. En Google Flights, wat eigenlijk maar weinig gebruikt wordt. En anderzijds: hoe het in het begin gedragen wordt, hoeft ook nog niet te zeggen dat het per definitie voor altijd een flop zal blijven. Zo is Google Shopping toch al aardig ingeburgerd inmiddels. Begonnen als een gratis service die niet goed werkte, naar een service die wél wordt omarmd en nu… natuurlijk geld kost.

Google for Jobs tips voor werkgevers

De mogelijkheden van Google for Jobs zijn interessant. Tenminste, als je jouw vacatures op de juiste manier presenteert. Door zo goed mogelijk te voldoen aan de eisen van Google die gesteld worden aan vacatures, kun je in korte tijd veel bereiken. Hoe je dit doet? Dat lees je in deze tips.

1. Maak gebruik van structured data

2. Voer een keywordonderzoek uit

3. Gebruik meerdere vacaturepagina’s

4. Besteed aandacht aan de tekst

5. Maak het solliciteren makkelijk

1. Maak gebruik van structured data

Deze tip klinkt misschien ingewikkeld maar ‘t levert je wel erg veel op. Met structured data geef je namelijk context aan je vacature, waardoor deze sneller gevonden en getoond wordt bij zoekopdrachten die verwant zijn aan de functietitel van jouw vacature. Structured data wordt in de broncode van je website verwerkt en is daarmee niet aan de voorkant van je pagina te zien. Toch zorgt het ervoor dat de informatie op je vacaturepagina beter geïnterpreteerd kan worden door Google. De elementen die Google gebruikt om de context van een vacaturepagina te bepalen lopen behoorlijk uiteen maar geven stuk voor stuk een klein beetje extra informatie over wat er te vinden is op de pagina. Voor vacaturepagina’s is het daarom van groot belang dat je de volgende elementen benoemt: 

  1. De naam van je bedrijf
  2. De functietitel 
  3. Het adres van je kantoor
  4. De publicatiedatum van de vacature
  5. Een duidelijke omschrijving van de functie
  6. De uiterste datum tot wanneer gesolliciteerd kan worden

Om nóg beter gevonden te worden kun je overwegen om bijvoorbeeld ook een salarisrange toe te voegen of de vorm van het dienstverband te benoemen. 

De uitgebreide handleiding voor het technische deel van Google for Jobs kan je hier vinden.

2. Voer een keywordonderzoek uit

Om Google een handje te helpen bij het verkrijgen van een totaalbeeld van jouw vacaturepagina kun je alvast een keyword onderzoek uitvoeren. Hiermee achterhaal je op welke functietitels het meest wordt gezocht en welke verwante zoektermen je kunt toevoegen aan je vacature om extra context te bieden. In principe is dit zoekmachine optimalisatie zoals we het voor Google for Jobs ook al kenden, maar dan met zoektermen die niet per definitie synoniemen van elkaar zijn. Door complementaire zoektermen toe te voegen aan je vacaturetekst, help je de bots van Google dus op weg en vergroot je de kans dat je eigen vacature wordt getoond in Google for Jobs.

3. Gebruik meerdere vacaturepagina’s

Heb je op dit moment een vacaturepagina op je website waar je alle vacante posities toont? Dan is het raadzaam om deze posities ieder op een eigen pagina te plaatsen. Google for Jobs houdt namelijk van relevantie. Met meerdere vacatureteksten op één pagina wordt de context van deze pagina breder en onduidelijker, waardoor iedere tekst afzonderlijk moeilijk vindbaar is. Door een unieke pagina’s te maken waar slechts één functie op staat, creëer je relevantie en kun je blijven optimaliseren. Op die manier worden je individuele vacatures beter gevonden én vaker getoond tussen de resultaten.  

4. Besteed aandacht aan de tekst

Ondanks de vele technische punten die je aan kunt scherpen om Google for Jobs optimaal voor je te laten werken, blijft de tekst belangrijk. Met name de introductie van je vacaturetekst moet staan als een huis. Dit is namelijk wat Google for Jobs toont wanneer werkzoekenden door het vacatureoverzicht scrollen. Een pakkende en motiverende introductie zet aan tot actie, en zorgt uiteindelijk voor meer sollicitaties.

5. Maak het solliciteren makkelijk

Laagdrempelig en snel solliciteren is tegenwoordig echt een noodzaak als je de reacties op je vacatures wil verhogen. Nu helpt Google for Jobs daarbij door het zoekproces zo functioneel, doeltreffend en makkelijk mogelijk te maken, maar ook op je eigen vacaturepagina kun je hier het een en ander in sturen. Zorg ervoor dat de stappen die de sollicitant moet nemen om daadwerkelijk te solliciteren helder, kort en transparant zijn. Maak de drempel zo laag mogelijk.

Wat komt er na Google for Jobs?

What’s next? Who knows. Voor nu is het afwachten wat Google for Jobs zal gaan doen in het krachtenveld van hen die naar werk zoeken, hen die het te bieden hebben en alle tussenpersonen die beide aan elkaar koppelen. Kunstmatige intelligentie heeft natuurlijk nog meer dan genoeg trucjes ‘up her sleeve’, dus er zijn vervolgstappen genoeg om over te fantaseren. Nu is het echter aan Google om hun gebruikerservaring te personaliseren om te concurreren met grote marktleiders als Indeed. Hierdoor zullen werkzoekenden eerder kiezen voor Google dan voor Indeed of andere vacaturesites aan het begin van hun ‘job seeking journey’.

Google for Jobs voor jouw bedrijf

Ben je enthousiast geworden over deze nieuwe ontwikkeling van Google? Of juist wat huiverig omdat het voor jouw bedrijf en vacatureteksten consequenties heeft? We denken natuurlijk graag met je mee en delen onze adviezen als je extra ondersteuning kunt gebruiken in jouw zoektocht naar talent!

Voor werkgevers
Alle artikelen >
Gerelateerde artikelen