Een goede manager zijn, hoe doe je dat? Eén die mensen aantrekt en bij zich houdt. 3 tips!

5 min. leestijd

Hoe zorg je ervoor dat mensen bij je blijven: word een leider die ze niet verlaten. De uitspraak ‘people don’t leave bad jobs, they leave bad bosses’ is inmiddels een cliché en – eerlijk is eerlijk – ook niet helemaal bewezen. Natuurlijk kan een slechte manager of baas ervoor zorgen dat mensen vertrekken, maar er kunnen veel meer redenen zijn om over te stappen naar een nieuwe baan — ook als je jouw manager helemaal niet zo verkeerd vindt. Toch zit er zeker een kern van waarheid in. Een goede manager zijn, is niet altijd gemakkelijk. Maar kan dus wel degelijk het verschil maken en ervoor zorgen dat mensen blijven. 

Wees een leider die mensen versterkt, enthousiast maakt, verder helpt, plezier teruggeeft in werk, die meedenkt en die ervoor ze is. Bedenk bij jezelf: wat voor manager wil ik zijn? En word de manager waar medewerkers graag bij willen blijven. 

De 3 belangrijkste kenmerken van een goede manager:

1. Een goede manager is betrouwbaar (dus altijd), integer, respectvol en vriendelijk

Iedereen kent ze. De baas die alleen je fouten ziet, maar je nooit een complimentje geeft. De teamleider die je in je hemd zet in een groep. De werkgever die zijn beloftes niet nakomt. De manager die met de eer strijkt, ook al was het jouw idee of werk.

Op zoek naar talent?

We begrijpen dat je je het liefst omringt met mensen die het beste in jou en elkaar naar boven halen.

Sleep je vacature hierheen

of een bestand (.docx of .pdf)

(.docx of .pdf)

We hoorden laatst een sollicitant vertellen dat ze ooit een manager had die erg blij met haar was en die een loonsverhoging beloofde toen ze naar een nieuwe positie ging. Op het moment dat de loonsverhoging zou komen, werd dit niet doorgevoerd en moest zij er opnieuw zelf naar vragen. Ze kaartte aan dat ze dat vervelend vond, en kreeg te horen dat er geen één werkgever uit zichzelf op een beloofde loonsverhoging zou terugkomen. En eigenlijk, zo zei de manager, klopte de loonsverhoging ook nog niet. Want bij haar nieuwe job hoorden talenten waarvan de manager wel wist dat zij ze bezat, maar die ze (bij nader inzien) nog niet had kunnen laten zien. Dat was natuurlijk niet haar fout, maar ja, dat was wel nodig. Een groot project werd in haar schoot geworpen zodat ze zichzelf dan nog maar eens extra kon bewijzen. En ja, nadat dit langdurende project afgerond was, kreeg ze de al lang beloofde salarisverhoging dan eindelijk. Maar er zat nóg een addertje onder het gras. Ze kreeg het niet in 1x. Dit werd nog weer opgeknipt in delen en verspreid over het jaar. Toen het jaren later opnieuw tijd werd om naar het loon te kijken, werd uiteraard het laatste moment als uitgangspunt genoemd ‘toen kreeg je ook nog’. 

Wauw. Driedubbel bedonderd, dacht deze sollicitant toen. En waarvoor? Als er geen ruimte was geweest voor een loonsverhoging, had ze dat (wellicht met wat tegenzin) geaccepteerd. Maar zó aan het lijntje gehouden worden, raakt je veel dieper. Ze hield van haar werk, maar kwam toch bij ons, en ging op zoek naar een nieuwe baan, een betere bedrijfscultuur én een nieuwe (goede) manager. 

Ken je dit trucje? Iets beloven en het toch niet nakomen? Of steeds een beetje verder opschuiven of uitrekken? Een goede manager zijn, betekent ver van dit soort misleidingen wegblijven. Als je een medewerker waardeert, laat het dan ook gewoon zien. Reken er maar op dat die paar honderd euro die je hier op het oog mee wint, op geen enkele manier opweegt tegen wat je als manager op deze manier allemaal verliest. 

En dat is dan ook direct het allerbelangrijkste kenmerk van een goede manager zijn: zorg dat je te vertrouwen bent!

Goede manager is betrouwbaar

2. Een goede manager inspireert, stelt zich open en biedt een veilige plek voor het nemen van risico’s

Vertrouwen is één kenmerk van een goede manager, maar er is meer. Mensen geven je iets kostbaars, namelijk hun waardevolle tijd, energie en aandacht. Natuurlijk, ze krijgen er ook wat voor terug. Een salaris. En dat is belangrijk. Maar een salaris is wel op meer plekken te vinden, zeker in tijden van krapte in de arbeidsmarkt. Zorg er dus voor dat je iets extra’s biedt. Werk geeft immers zoveel meer voldoening, als het méér is dan werken.

Burn-outs lijken als paddenstoelen de grond uit te schieten. Hard werken, zoveel ballen in de lucht, een Instagramperfect leven leiden. Het vraagt veel van mensen. Maar wat vaak ook speelt: veel mensen vinden het werk – of misschien beter gezegd: hun dagelijkse taken – helemaal niet leuk. Zo hoorden we laatst een sollicitant vertellen dat ze eerder als  GZ-psychologe had gewerkt, dat ze ooit zo van het helpen van mensen had gehouden, maar tijdens het opklimmen in haar functie alleen nog maar bezig was met de administratie van elke handeling, het nakijken van andermans werk en het daadwerkelijk helpen van mensen met problemen, leek niet meer onderdeel van haar werk. En dat was juist de reden waarom ze ooit zo bevlogen was begonnen. Het zoog haar uiteindelijk helemaal leeg en ze gooide het roer compleet om.

Als je een goede manager wil zijn, is het jouw taak om hier zicht op te houden. Het tweede kenmerk is er dus op gericht dat je een manager bent die inspireert, zich openstelt en creëer een veilige omgeving voor je mensen. Praat niet als een bedrijf, maar als een mens. (Ook belangrijk bij een sollicitatiegesprek!) Doe er alles aan om je team een gevoel van waarde mee te geven. Laat zien waarom je werk, maar ook de hogere bedrijfsdoelen, de moeite waard zijn. Het gevoel hebben werk van waarde te doen, op wat voor manier dan ook, is namelijk enorm belangrijk voor mensen. En als manager kun je daarin een grote rol spelen. Vraag aan je mensen wat ze van hun werk vinden, ruim slopende obstakels uit de weg, zorg ervoor dat ze weten wat het belang van hun werk is door er respectvol mee om te gaan.

Een zorgzame manager

3. Een goede manager maakt plezier, is niet alleen maar ‘de baas’ en geeft om mensen

Als leidinggevende is het je taak om ervoor te zorgen dat mensen van hun werk houden en plezier hebben. Soms heb je misschien een baan die vraagt om een serieuze instelling, maar dat neemt niet weg dat er geen momenten zijn om lol te trappen. Bedenk wel dat het belangrijk is om mensen erbij te betrekken. Wat voor jouw humor is, is dat voor een ander helemaal niet. En wat voor jou een feest is, is voor een ander een nachtmerrie. Als vertrouwenspersoon, manager of liever nog: mentor, is het jouw taak om dit aan te voelen en goed in te schatten. Ga daarom het gesprek aan en vraag mensen wat hun idee van ‘lol’ is. Is dat een borrel tot in de kleine uurtjes of misschien een pizza- of game-avond met een kleiner groepje?

Menselijkheid komt ook terug in het toegeven van je eigen gemaakte fouten. Doet je werknemer het niet goed? Kennelijk heb jij het dan niet goed uitgelegd. Verplaats je in de ander en verschuif van tijd tot tijd je perspectief. Vraag dóór zodat je écht weet hoe het met je mensen gaat. 

Vergeet ook niet zelf plezier te maken binnen en buiten werktijden. Neem jezelf niet te serieus en zorg dat je jouw stress niet overbrengt op je werknemers. Zorg dat je eventuele klappen van boven als manager opvangt, ga voor je team staan en belast je mensen er niet mee. 

Een goede manager zijn, kost tijd en energie. Bedenk: wat voor manager wil ik zijn? En breng de belangrijkste kenmerken van een goede manager in praktijk!

Voor werkgevers
Alle artikelen >
Teamontwikkeling

Krachtige teams opbouwen: hoe werk je aan teamontwikkeling?

Succesvolle teams vormen de basis van elk bedrijf. Daarom is teamontwikkeling zo belangrijk! In dit artikel lees je hoe je onder andere met het Tuckman-model, Belbin’s teamrollen en teambuilding workshops de samenwerking binnen je team versterkt, je teamleden verder ontwikkelt en samen verder groeit.

Elise Westhof

4 min

Verborgen parels: hoe ontdek je de potentie in jouw werknemers op individueel niveau

In dit artikel ontdek je hoe je het verborgen potentieel van medewerkers kunt identificeren en benutten. Een mens is namelijk zoveel meer dan wat er op een A4’tje samen te vatten is. Kijk verder dan traditionele criteria en investeer in je eigen medewerkers. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Elise Westhof

4 min

Gerelateerde artikelen