Het aannemen van IT’ers is voor veel bedrijven van groot belang. Je wil uniek talent dat ook nog eens goed aansluit bij de bedrijfscultuur. Om dit talent te vinden voer je gesprekken en neem je assessments af. Toch kan het gebeuren dat de persoon die je uiteindelijk een contract aanbiedt na twee maanden toch niet de juiste fit blijkt te zijn. De teleurstelling is groot, en de neiging om de oorzaak van deze teleurstelling bij de werknemer zelf te leggen nog groter. Toch gaat er in veel gevallen tijdens het sollicitatieproces van IT’ers al iets mis aan de kant van het bedrijf.
Veelgemaakte fouten bij het aannemen van IT’ers
Uit ervaring weten we dat het behoorlijk lastig kan zijn om IT-personeel te vinden met exact de juiste kennis en kunde voor jouw bedrijf. Je bedrijf of IT-afdeling werkt waarschijnlijk met een combinatie van programmeertalen, frameworks en tools die door de jaren met een reden tot stand is gekomen. Natuurlijk zoek je dan in eerste instantie naar een IT’er met precies diezelfde skillset. Als deze motivatie allesbepalend is tijdens je zoektocht naar nieuw personeel, is de kans groot dat je niet vindt wat je zoekt.
Deze en andere fouten worden regelmatig gemaakt door bedrijven die goede IT’ers zoeken. Maakt jouw bedrijf tijdens de zoektocht naar IT-specialisten ook de volgende fouten?
1. Onpersoonlijke benadering
Het sollicitatieproces wordt bij veel bedrijven steeds persoonlijker. De persoon achter het cv wordt naar voren gehaald en persoonlijkheid speelt een steeds grotere rol in het aannemen van nieuw personeel. Toch is er één groep die deze behandeling nog niet optimaal geniet: IT-specialisten.
Waar in veel beroepsgroepen aandacht wordt besteed aan de ‘softskills’, zoals communicatief vermogen, empathie of leiderschapskwaliteiten, worden IT’ers nog steeds vaak bijna uitsluitend beoordeeld op hun programmeerkennis. Uiteraard is dit wat ze een groot deel van de dag zullen doen, maar als de klik met de rest van het team ontbreekt, zal het werk hier uiteindelijk onder leiden.
Ook in veel IT-vacatures ligt de focus vaak te veel op de hare skills, en wordt er weinig aandacht besteed aan persoonlijkheid, werkethiek of cultuurfit. Voor sollicitanten is het belangrijk om uit een vacaturetekst op te maken hoe een bedrijf werkzaamheden aanvliegt en welke kwaliteiten gewaardeerd worden in werknemers.
Hulp nodig bij het opstellen van een goede vacaturetekst? Laat ons je helpen!
We begrijpen dat je je het liefst omringt met mensen die het beste in jou en elkaar naar boven halen.
Kijk dus als bedrijf ook vooral naar de persoon achter het cv als je IT-personeel wil aannemen. Een assessment is waarschijnlijk een standaard onderdeel van het sollicitatieproces, maar laat het resultaat niet te zwaar meetellen in je beoordeling. Als een developer perfect in het team past maar helaas nog niet alle benodigde vaardigheden onder de knie heeft, investeer dan in de lange termijn. Zorg ervoor dat hij of zij de ruimte krijgt om de vaardigheden te leren die deze functie op termijn vraagt.
2. Alleen de code telt
De meest technische developers zullen in korte tijd een grote hoeveelheid code weten te schrijven. Deze code zit technisch ongetwijfeld goed in elkaar, maar wanneer hierbij weinig tot geen rekening is gehouden met de eindgebruiker, is de kans groot dat al deze uren voor niets zijn geweest. Veel bedrijven zoeken naar IT-specialisten die in korte tijd veel werk verzetten, maar vergeten daarbij vaak dat programmeren niet enkel draait om productie. Ook de gebruiksvriendelijkheid, schaalbaarheid en veiligheid van ontwikkelde systemen zijn elementen om aandacht aan te besteden.
Om deze misstap te voorkomen, kun je als bedrijf voorafgaand aan je sollicitatieprocedure bepalen wat voor type developer je werkelijk zoekt. Wat voor producten moeten er uit de handen van deze persoon komen? Wanneer je een ontwikkelaar zoekt die voornamelijk interne systemen ontwikkelt en hierbij grotendeels zelf verantwoordelijk is voor het gebruik, is een technische developer die snel werkt geen slecht idee. Maar wanneer je bijvoorbeeld als softwarebedrijf diensten levert aan klanten, is het van groot belang dat je personeel aanneemt dat zich bewust is van de belangen van eindgebruikers.
Door goed in kaart te brengen wat jouw bedrijf doet en hoe een IT-specialist hieraan bij kan dragen, heb je de eerste stap naar een goede nieuwe werknemer al gezet. Ook hierbij is het belangrijk dat je tijdens een sollicitatiegesprek of assessment let op de dingen die jij belangrijk vindt voor de functie, en niet enkel kijkt naar de hoeveelheid werk die is verricht binnen een bepaalde tijd. Waar liggen de kwaliteiten van deze persoon en passen ze binnen jouw bedrijf?
3. Te weinig diversiteit
De kans is groot dat je als bedrijf meerdere IT-specialisten in dienst hebt. Misschien heb je zelfs wel een volwaardige IT-afdeling. Toch blijft het belangrijk om bij ieder nieuw teamlid te blijven kijken naar unieke talenten.
Eén van de grootste valkuilen bij het aannemen van IT’ers is dat er te veel gezocht wordt naar het bekende. Dit is ook wel te verklaren; je bent geneigd om mensen op te zoeken waarin je je kunt herkennen — die op dezelfde manier problemen aanvliegen en een soortgelijke werkethiek hebben. Maar let er op dat dit ervoor kan zorgen dat jouw team niet optimaal functioneert. Als ieder teamlid technisch uitblinkt maar weinig oog heeft voor klantervaringen straalt dit af op de producten en systemen die ze neerzetten. Diversiteit is dus vaak de succesfactor.
Zoek daarom vooral naar skills en kwaliteiten die nog niet veelvuldig vertegenwoordigd zijn binnen je team. Op die manier creëer je ruimte voor nieuwe ideeën, invalshoeken en zelfs producten.
Een nieuwe kijk op IT’ers aannemen
De manier waarop bedrijven IT’ers aannemen is toe aan verandering; niet alleen in het belang van de IT-specialisten zelf, maar ook zeker in die van bedrijven. Door te weten naar welk type developer je op zoek bent, en door te weten waar je moet zoeken, kun je je team een flinke boost geven.
Op zoek naar IT’ers die echt bij jouw bedrijf en team passen? Neem contact op! We helpen je graag bij je zoektocht naar IT’ers door advies te geven, mee te denken en een strategie te ontwikkelen.