Nieuw, luchtig, prikkelend en effectief. Maak kennis met deze marketingtrend: ephemeral content. Met een maatschappij waarin de gemiddelde spanningsboog de 5 seconden nog niet haalt, is deze vorm van online marketing een schot in de roos. Met de immense populariteit van
Snapchat heeft ephemeral marketing zijn intrede gedaan en in korte tijd de marketingwereld veroverd. Hoe? Dat lees je hier! Ontdek welke mogelijkheden ephemeral marketing jouw campagnes biedt en hoe je deze methode aan je strategie kunt toevoegen.
‘Ephemeral’ – spreek uit als [ih-fem-er-uh l] – betekent zoiets als ‘kortstondig’ of ‘voorbijgaand’. Iets wat een korte periode te zien is. Ephemeral content is daarom ook content die maar een korte tijd (vaak maximaal 24 uur) te zien is en daarna voorgoed verdwijnt. Komt dat je bekend voor? Juist: Snapchat! Dit is dan ook waar deze marketingtrend ontstaan is. Het succes van de app heeft het concept van ephemeral content een flinke boost gegeven en is opgepikt door verschillende (grote) bureaus en bedrijven.
De mogelijkheden van ephemeral marketing zijn breed en kunnen heel doelgericht worden ingezet tijdens een campagne. Denk bijvoorbeeld aan Snapchat-, Instagram- en/of Facebookstory’s, livevideo’s, linkjes naar websites of persoonlijke geo-filters. Zeker voor de branding-fase van de customer journey kan ephemeral marketing het succes vergroten. Hoe vaker je publiek een kort fragment van jouw brand te zien krijgt, hoe sterker de herkenning wordt.
Bekijk vacatures op GoodCompany
*FOMO-alert*
Het succes van ephemeral marketing hangt voor een groot deel op de FOMO-factor van deze content. De kortstondige content creëert een gevoel van urgentie en exclusiviteit wat opgepikt wordt door het app-gebruikende publiek. De zogenoemde
Fear Of Missing Out is daarom ook een sterke factor die bijdraagt aan de hoeveelheid clicks en views van deze gefragmenteerde
marketingcontent.
Ephemeral marketing speelt niet alleen in op de
Fear Of Missing Out maar haakt ook slim in op de gemiddelde aandachtsspanne van onze
maatschappij. Content moet sneller, korter en het liefst zoveel mogelijk informatie bevatten – maar we willen het liever niet allemaal lezen. Dus visueel mag er ook flink uitgepakt worden.
Kortom, de eisen die tegenwoordig aan online content gesteld worden zijn hoog! Ephemeral content biedt de oplossing en beantwoordt de vraag naar luchtige content met een edgy randje.
‘Swipe up’ voor meer engagement
De strijd tussen
Instagram en Snapchat als het gaat om innovatie binnen de apps is duidelijk voelbaar in de mogelijkheden van de story-functie. Er wordt voortdurend vernieuwd en verbeterd om elkaar voor te blijven. Kort nadat Instagram zijn ‘add-link’ functie introduceerde voor de story’s, kreeg ook Snapchat deze optie. Een gouden kans voor slimme marketeers!
Door een link toe te voegen aan een 24-uurs-story kan het publiek omhoog swipen om vervolgens op een webpagina te landen. Dus is jouw ephemeral content zó prikkelend dat je publiek meer wil zien? Dan doe je iets goed.
Het gevolg van deze swipe is natuurlijk meer engagement met je merk. Als je mensen weet te interesseren in jouw korte stukjes content, is er een grote kans dat ze jouw pagina daadwerkelijk gaan volgen om op de hoogte te blijven van wat je doet.
Het geheim is om de nieuwsgierigheid van je doelgroep te triggeren. Of we het nu willen toegeven of niet, we zitten vaak op Snapchat of Instagram uit verveling. Zorg er dus voor dat deze verveling ingevuld wordt met steengoede ephemeral content.
Het mooie van ephemeral content via Snapchat, Instagram of
Facebook is dat je zelf kunt beslissen in welke vorm je je content onder de aandacht brengt. Een goede foto, live-video, korte animatie of ‘backstage sneakpeak’; het kan allemaal.
De personalisatie van content – ook een groeiende trend binnen de onlinemarketingwereld – vormt de brandstof voor een goede ephemeral-marketingcampagne. In tegenstelling tot traditionele marketing content, waarbij langdurige exposure toch vaak het doel is, is de luchtige en kortstondige content van ephemeral marketing sneller, goedkoper en op lange termijn misschien zelfs effectiever!
Een andere interessante feature op Snapchat is Discover. Perfect ingespeeld op het gemak van swipen en tikken, brengt Discover de content van grote bedrijven en nieuwsoutlets in beeld. De verschillende verhalen van o.a. Vice, BuzzFeed en National Geographic bestaan uit schermvullende foto’s en video’s waarbij een artikel gelezen kan worden door omhoog te swipen.
Maar is het ook interessant voor mijn merk?
Misschien wel! Verweven in deze verhalen zit namelijk een web aan advertenties. Ook in een advertentie kan een link toegevoegd worden waardoor een swipe omhoog een app-gebruiker direct naar jouw landingspagina stuurt.
(Online) Marketingcampagnes worden steeds inventiever. Nergens is de verandering in vraag en aanbod zo dynamisch als in de wereld van digitale content. Daarom is het hebben van een goedonderhouden Facebook- of Instagrampagina tegenwoordig niet meer genoeg om je merk te onderscheiden.
Dagelijks actief zijn op deze kanalen is daarom ook echt een must! Hiermee zorg je ervoor dat mensen niet meer om je merk heen kunnen. Zolang je actief aanwezig bent op de kanalen waar jouw doelgroep zich ook bevindt, zit je goed.
En hou je vooral niet aan het boekje. Want originele en onverwachte campagnes blijven hangen en smaken naar meer. Een wereld waarin Kylie Jenner ineens een baby heeft en Donald Trump president van Amerika is, is niet snel onder de indruk. Dus doe je best!
Genoeg inspiratie?
Ga jij aan de slag met ephemeral marketing of doe je er misschien al iets mee? We horen graag jouw ervaring!