1. Qualaroo
Deze tool is gemaakt door niemand minder dan Sean Ellis himself. Dé bedenker van de term en betekenis van ‘Growth Hacking’. Qualaroo helpt je om inzicht te krijgen in de meest relevante informatie van jouw doelgroep. Je kunt hiermee het browsing-pad van je doelgroep volgen zodat je precies weet waar deze wel of niet in geïnteresseerd is. Dit doe je bijvoorbeeld door te analyseren wat de meestgebruikte zoektermen zijn. Of door door te analyseren hoe lang een bezoeker op een bepaalde pagina blijft. De tool helpt je vervolgens om op basis van de vastgestelde behoeften een gepersonaliseerde website aan de potentiële klant te tonen. Qualaroo is daarmee een soort combinatie is van Google Analytics en een website design tool. Het helpt je om vast te stellen wat de doelgroep wel en niet wil zien en dit ook direct te implementeren.
Bekijk vacatures op GoodCompany
2. CrazyEgg
CrazyEgg is dé tool om te zien wat voor acties de bezoekers van jouw website wel en niet uitvoeren. Je kunt hiermee vaststellen waar ze klikken, hoever ze scrollen of waar ze vandaan komen. Het enige dat jij hoeft te doen is het uploaden van zogenoemde snapshots (foto’s) van jouw pagina en de tool doet de rest. Door middel van verschillende kleuren in de vorm van vlekken, stipjes of golven, kun je precies zien wat voor acties jouw bezoekers uitgevoerd hebben. Alle clicks worden zichtbaar en je kunt vaststellen tot hoever mensen naar beneden scrollen. Dit geeft je een goed beeld over hoe effectief jouw website is ingericht. Bereikt jouw doelgroep de CTA’s en advertenties die deze moet bereiken? En hoe vaak wordt hier concreet op geklikt? Als deze resultaten tegenvallen weet je dat je je site beter anders kunt inrichten. Want bij Growth Hacking geldt niet voor niets: meten = weten.
3. BuzzSumo
Deze tool is meer gericht op de content die je website bevat. Het helpt je te bepalen welke content het beste werkt bij de keywords die jij in gedachten hebt. Daarnaast helpt de tool je ook met de titels die je hierbij kan gebruiken. Je hoeft alleen maar je keyword in BuzzSumo in te voeren en dan rolt eruit wat de meest bezochte en gedeelde websites zijn die dit keyword bevatten. Op basis daarvan kun je zien waar mensen in geïnteresseerd zijn en ook welke titels de doelgroep het meest aanspreken. Daarnaast laat de Growth Hacking tool je zien via welke kanalen de artikelen of websites het meest gedeeld worden. Op basis daarvan kun je precies bepalen voor welk medium dit topic bij uitstek geschikt is. Een handige tool om mee te voorkomen dat jij teksten schrijft over topics die niet interessant blijken voor jouw doelgroep.
4. UsabilityHub
Deze tool is speciaal bedoeld om snelle testjes te doen, waarmee je kunt bepalen of het design dat jij bedacht hebt voor jouw website werkt. Zo kun je een test panel bijvoorbeeld de 5secondentest laten doen. Deelnemers krijgen dan 5 seconden het ontwerp van de homepage van jouw website te zien en krijgen vervolgens vragen over hoeveel ze hiervan onthouden hebben. Een goede manier dus om vast te stellen of jouw ontwerp wel of niet aanslaat bij je doelgroep. Naast deze 5secondentest zijn er ook verschillende andere korte tests waarmee je kunt checken welk logo het meest aanspreekt. En om te bepalen of gebruikers snappen via welke weg ze een aankoop kunnen doen. Het allermooiste van deze tests is dat je deze kunt uitvoeren op basis van enkel het beoogde design van je website, zonder dat je deze al volledig gebouwd hebt. Je kunt dus eerst analyseren of je design geschikt is voordat je tijd en energie steekt in de implementatie ervan.
5. OptinMonster
OptinMonster is een simpele tool waarmee een poging gedaan kan worden om de bezoekers van je website aan te spreken. Dit gebeurt precies wanneer ze op het punt staan de site te verlaten zonder een actie uitgevoerd te hebben. Op het moment dat de cursor van de gebruiker richting het kruisje van de pagina beweegt, zorgt OptinMonster ervoor dat er een pop-up in beeld springt. Hierin kun je dan een van je USP’s weergeven, of een vraag of aanbod tonen. Dit kan er net voor zorgen dat de bezoeker toch overgehaald wordt om nog op de website te blijven en misschien zelfs een actie uit te voeren. Een perfecte manier van Growth Hacking dus.