Content kan op verschillende manieren worden gedeeld. Je hebt natuurlijk blogs en video’s, maar je kunt er ook voor kiezen om kennis te delen via een online marketing podcast.
Een podcast is een audioshow. Zoals op de radio, maar dan vooraf opgenomen. In een podcast worden voornamelijk gedachten en meningen gedeeld met luisteraars. Dat kan over elk onderwerp gaan, zoals politiek, cultuur, wetenschap en lifestyle. Maar ook over online marketing.
In Nederland is het fenomeen podcast nog niet zo groot. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het nog moet doorbreken. 25.000 downloads per aflevering zijn bij ons unieke cijfers. In Amerika is dat anders. Zo’n
20% van alle Amerikanen beluistert elke maand wel een podcast.
Het beluisteren van podcasts komt in Nederland langzaam op gang, onder meer omdat er nog geen goedwerkende, algemene app is om podcasts op te luisteren. Je hebt wel verschillende apps die je podcasts laten luisteren, zoals
Apple’s Podcast-app,
Stitcher,
Pocket Casts, Spotify (via de mobiele app) en
Soundcloud. Daarnaast heb je het Nederlandse platform
Dag en Nacht. Maar een universeel platform? Dat is er (nog) niet.
Binnen online marketing zit de podcast al redelijk op z’n plek. De grote marketingblogs hebben allemaal wel een wekelijkse uitzending, zoals
Copyblogger FM,
Social Media Marketing Happy Hour en
The Growth Show.
Maar welke zijn écht je tijd waard?
Marketing School: 10 minuten per dag
Heb je wat tijd over na je ontbijt, in de trein of in de file naar huis? De online marketing podcast
Marketing School geeft je dagelijks marketingtips. Je krijgt deze van Neil Patel en Eric Siu, vast geen onbekende namen voor je. Het is het beste van de onlinemarketingwereld in minder dan 10 minuten.
Dat las je goed.
In minder dan 10 minuten.
De titels van de afleveringen zijn zo ingedeeld dat je kunt zien waar de uitzending over gaat. Daarnaast heeft elke aflevering notities, zodat je een kleine samenvatting krijgt.
Marketing Over Coffee: 20 minuten per week
Eén ochtendpauze per week besteden aan het leren van wat nieuws? Pak een kop koffie en ga lekker achterover zitten voor de wekelijkse online marketing podcast
Marketing Over Coffee.
Deze podcast is kwalitatief zó goed. En dan hebben we het niet alleen over de inhoud. John J. Wall en Christopher S. Penn bezoeken elke week een café, waar ze 20 minuten praten over.. marketing! Online, offline, het maakt ze niet uit – een interessante aflevering komt er altijd uit.
This Old Marketing: 60 minuten per week
Niks uitslapen op zaterdagochtend, jij staat gewoon om 7 uur naast je bed. Er knalt een aflevering van
This Old Marketing uit je stereo tijdens je uitgebreide weekendontbijt. Een moment voor jezelf, waarin je ook nog iets bijleert.
Met deze online marketing podcast blijf je op de hoogste van alles rondom contentmarketing. Nuttige info, gebracht op een luchtige manier. Goeroes Joe Pulizzi en Robert Rose praten wekelijks een uur over alles wat met content te maken heeft: het nieuws, voorbeelden en vragen. Je merkt direct dat ze het met passie brengen – ze zijn een kei in storytelling.