Wat we kunnen leren van Apple’s marketingstrategie

4 min. leestijd
apple marketingstrategie

De waarde van Apple wordt geschat op 145 miljard euro – en dat bedrag lijkt maar te groeien. Hoewel we niet weten wat het marketingbudget van het bedrijf in 2016 was, spendeerde het 1,5 miljard euro aan advertenties. En dat zonder online marketing. Het succes achter Apple’s marketingstrategie? Dat leggen we je uit.

De oorsprong van ieder Apple-product

Apple houdt zich niet bezig met prijsconcurrentie. Ze zijn zelfs meerdere malen duurder dan het goedkoopste alternatief op de markt. Apple houdt namelijk vast aan zijn unique selling points. Een daarvan is dat het product goed ontworpen moet zijn, een tweede is dat het direct moet werken wanneer het uit de verpakking komt. Op kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid wordt niet bezuinigd.

Op zoek naar een nieuwe baan?

Deel je cv met ons, dan gaan we samen op zoek naar een baan die echt bij je past.

Sleep je cv hierheen of een bestand

of een bestand (docx of pdf)

(docx of pdf)

De koopcyclus van Apple

Apple geeft veel aandacht aan de aankoopervaring van de klant. Er zit duizenden uren aan onderzoek in zijn producten – en dat is niet zonder reden. Het aankoopproces neemt namelijk een groot deel van Apple’s contentstrategie in. Het kopen van een Apple-product gaat als volgt:

  1. Het vergelijken van de verschillende modellen op de markt
  2. Het uitproberen van interessante modellen in een winkel
  3. Het kopen van je favoriete product
  4. Het uitpakken van je nieuwe toestel
  5. Het instellen van je apparaat

Elke stap in het koopproces is speciaal uitgedacht en gefinetuned. Het doet beroep op alle zintuigen van de klant. Elk apparaat dat Apple verkoopt, is de hoge prijs waard — aldus klanten. En ze blijven terugkomen.

Apple's producten zijn gebruiksvriendelijk én goed ontworpen, speciaal voor jou.

De aandacht van de klant behouden

Mensen komen niet alleen terug bij Apple omdat het product er goed uitziet, naar behoren werkt of lang meegaat. Ze komen terug voor de ervaring rondom het merk. Productaankondigingen worden gestreamd als concerten, advertenties lijken op korte films — en dan heb je nog de prachtig ingerichte Apple-winkels.

Apple houdt vast aan offline marketing. Dat is het enige wat het bedrijf nodig heeft. In tegenstelling tot concurrenten heeft Apple een beperkt aantal producten, waar alle aandacht naar uit gaat. Het bedrijf snapt hoe het onder andere aan de hand van storytelling de aandacht van de klant kan behouden. Apple verkoopt niet ‘slechts’ een product, maar een complete ervaring.

Van offline naar online

Apple doet dus niet aan online marketing. Maar waarom niet?
Apple focust zich op twee andere strategieën: product placement en gebruikerscontent.
Het bedrijf is zo groot dat er elk uur berichten over worden geschreven. Of het nu gaat om nieuws, een gerucht over de laatste iPhone of MacBook, kwartaalcijfers of updates over de nieuwe campus – je kunt het allemaal online vinden. Maar waar Apple het meest om geeft, zijn positieve berichten van klanten.

Er ontstaat zoveel buzz rondom nieuwe producten dat het voor Apple niet nodig is om online te adverteren. Op het moment van een productaankondiging weet iedereen in de wereld al dat er een nieuwe iPhone aankomt.

Apple adverteert eigenlijk alleen maar offline, omdat online adverteren niet nodig is.

De Apple way

Naast het goede ontwerp en de gebruiksvriendelijkheid van Apple-producten, gaat Apple op een geheel eigen manier om met marketing. De eerste iPod werd bijvoorbeeld omschreven met de volgende tekst:
“Say hello to iPod. 1000 songs in your pocket.” - Reclametekst voor Apple's iPod

 

In plaats van te vertellen over het aantal megabytes aan opslagruimte of de prijs van het product, geeft Apple mensen een pluspunt dat ze direct begrijpen.
Wat Apple’s campagnes bijzonder maakt, is dat ze geen specificaties of functies uitlichten. De advertenties laten zien hoe het product je leven in positieve zin kan veranderen. Dat komt ook terug in de copywriting op de website.

Het is niet dat Apple geen productspecificaties op de website neerzet. Ze weten dat het grootste deel van de bezoekers de pagina’s scant in plaats van leest, waardoor ze de belangrijke dingen  uitlichten. Denk aan mooie foto’s en tekst die ingaat op emotie. ‘1000 songs in your pocket’ zegt meer dan ‘1GB opslag’.

Een voorbeeld van Apple's reclame. Simpel? Check. Duidelijk? Check.

Het ontwerp van de producten

De principes van Apple komen terug in de producten zelf. Deze zijn minimalistisch vormgegeven, met simpele kleurschema’s. De namen van de apparaten en functionaliteiten zijn kort en gemakkelijk te onthouden: van ‘iPad’ en ‘Siri’ tot ‘App Store’.

Marketingstrategie: recht in het hart

Hoewel je de advertenties het vaakst ziet op billboards, mupi’s en op posters in metrostations, maakt Apple ook video’s. Deze video’s zijn, net als de content op de website, niet gericht op productinformatie, maar op wat je ermee kan. Ze spelen in op de emoties van de klant. De advertenties zijn cool, grappig en vriendelijk — net als Apple zelf.

Wanneer je de reclames analyseert, merk je dat ze vol zitten met sterke beelden, emotioneel geladen (beeld)taal en een positieve toon. Er wordt nauwelijks typografie in gebruikt.

Less is more

Less is more. Apple begrijpt dat. Je ziet het terug in de marketingstrategie van het bedrijf. Maar dankzij deze marketingstrategie, betaal je ook €1500 voor een laptop en €1000 voor een mobiele telefoon.
Arbeidsmarkt
Alle artikelen >
Good Company Blog WE Fashion Interview

Applaus op je eerste werkdag: hoe WE Fashion internationaal genoeg is om complex te zijn en bescheiden genoeg om persoonlijk te zijn

In dit interview met Sander, Head of eCommerce bij WE Fashion, spreken we over het vinden van zijn baan, het werken bij een van de bekendste kledingbedrijven van Nederland, het onboardingsproces van WE Fashion en het samenwerken met Good Company als zowel werkgever als werkzoekende.

Elise Westhof

6 min

Blog Good Company_Ervaring van Studytube

Ervaring Good Company door Studytube: Van veelbelovende start-up tot internationale scale-up

Studytube maakte de afgelopen jaren een indrukwekkende groei door van kleine start-up naar een internationale scale-up met een succesvol leerplatform. Hoe ze deze ontwikkeling doormaakte, wat Studytube precies voor bedrijf is, waar ze naartoe willen groeien in de toekomst en wat de bijdrage van Good Company is geweest als recruitmentpartner? Dat lees je in dit interview met Studytube!

Eva Haarsma

7 min

Gerelateerde artikelen