Applaus op je eerste werkdag: hoe WE Fashion internationaal genoeg is om complex te zijn en bescheiden genoeg om persoonlijk te zijn

6 min. leestijd
Good Company Blog WE Fashion Interview

We spraken met Sander, Head of eCommerce bij een van de bekendste kledingbedrijven van Nederland: WE Fashion! Hij is hier zelf terechtgekomen via Danny Bone (een van onze topconsultants binnen de marketing-recruitmentdivisie) en werft nu samen met Danny weer nieuwe collega’s voor zijn huidige team.

Wat was destijds voor jou de reden om naar een nieuwe baan te zoeken? 

Sander: Ik was helemaal niet naar banen aan het zoeken, daar was geen reden toe… ik werd gevonden! Het ging allemaal eigenlijk in twee stappen. In eerste instantie werd ik door een kennis van mij getipt. Die vertelde dat WE Fashion een Head of eCommerce zocht, dat ze interessante plannen hadden en hun ecom business verder wilden opbouwen. Ik vond het op zich wel interessant, maar op dat moment zat ik nog bij een ander supermooi merk — een groot internationaal jeansmerk dat actief is in veel landen. Ik dacht: ik zit wel prima waar ik nu zit en WE Fashion is kleiner. Is dat wel interessant voor mij? Ik hield dus eerst de boot af.

Wat deed je precies in die baan waar je in zat?

Ik was daar begonnen in project- en programmamanagementrollen en werkte er inmiddels 6 jaar. Op een gegeven moment waren de grote projecten op en deed ik veel hetzelfde werk. Uiteraard kon ik wel andere werkzaamheden oppakken, maar die vond ik vaak niet interessant. Ik miste afwisseling.

Hoe ben je toen overgestapt naar e-commerce?

Al eerder had ik aangegeven in mijn baan dat de werkzaamheden niet langer bij mij pasten. Er werd me toen gevraagd of ik niet een periode wilde gaan richten op de business- in plaats van de projectkant. Dat leek mij wel interessant en via die weg ben ik in e-commerce gerold.

Hoe ben je uiteindelijk alsnog bij WE Fashion terechtgekomen?

Later is de functie nog een keer in de markt gezet door Good Company en dit keer benaderde Danny mij. Ik kende hem niet, maar hij viel op omdat hij een prettige, persoonlijke benadering had met een berichtje dat anders was dan de doorsnee recruiters sturen. En ik vond het erg toevallig dat verschillende mensen deze vacature als een match voor mij zagen. Misschien moet ik het toch serieus overwegen, dacht ik. 

Wat waren voor jou in the end de grootste redenen om je baan op te zeggen en voor WE Fashion te kiezen?

WE bood de mogelijkheid om mijn carrière verder te verbreden. Ik ben geen specialist en dat wil ik ook niet zijn. Nu zit ik in een hele brede rol, ben ik voor veel verschillende zaken het aanspreekpunt en moet ik taken kunnen delegeren. De ene dag zit ik met een business controller aan tafel die de details wil weten van bepaalde kosten en een half uur later ben ik met HR in gesprek over een casus rond een van mijn collega’s of een open vacature. Het gaat dus echt van links naar rechts en van voor naar achter. Het is van alles wat. Dat betekent ook dat ik vertrouw op de specialisten in mijn team om details te begrijpen van wat er gebeurt. En dat is heel erg leuk, want er zitten veel mensen in mijn team waarvan ik denk: wauw, dat doe jij echt goed, dat zou ik ook wel willen kunnen. 

 

“WE bood de mogelijkheid om mijn carrière verder te verbreden.”

 

Daarnaast was ik toe aan change of scenery, eens wat anders dan jeans. In een organisatie die internationaal genoeg is om complex te zijn en klein genoeg om snel te kunnen schakelen en wendbaar te zijn. 

Hoe zou je WE Fashion als werkgever omschrijven?

We zijn een kleine multinational met een internationale werkomgeving. Met name hoger in de regio hebben we best wat mensen die geen Nederlands spreken. We zijn niet heel hiërarchisch. Iedereen kan gewoon bij de CEO naar binnenlopen en hij komt ook regelmatig bij ons op de afdeling langs. Wat ons vooral kenmerkt, is onze open, directe en eerlijke cultuur, waarin veel oog is voor elkaar, hoe het écht met je gaat en je ontwikkeling. Daarbij is het wel belangrijk dat je zelf initiatief toont. Het is niet zo dat iemand je op een presenteerblaadje komt vertellen ‘dit is de cursus die je kunt doen’. Maar als je een goed idee hebt, dan is veel mogelijk. Natuurlijk worden er ook dingen aangeboden, zoals een ‘lunch & learn’ met een thema. Er is dan aandacht voor teamwork. Ik vind het heel belangrijk om iedereen bij elkaar te brengen en zo efficiënt en eerlijk mogelijk te werken. Uiteindelijk werken we allemaal aan hetzelfde doel. Wij willen onze klanten online minstens net zo goed bedienen als in de verschillende winkels. Daarom moeten we niet als afzonderlijke eilandjes werken, maar echt samen als één team.

 

“Daarom moeten we niet als afzonderlijke eilandjes werken, maar echt samen als één team.”

 

Hoe zorgen jullie ervoor dat een nieuwe medewerker goed in jullie team terechtkomt en zich meteen thuis voelt?

Iedere nieuwe joiner binnen WE wordt de eerste maandag van de maand in de townhall verwelkomd en even in de spotlight gezet. Je krijgt dan een groot applaus, omdat je bij ons begint, we het leuk vinden dat je er bent en we ernaar uitkijken om iets met jou te presteren. Dat vind ik gewoon zó gaaf! Daar hoort een onboardingspogramma bij dat vanuit HR wordt geregeld. Dat is voor alle hoofdkantoormedewerkers.

Hoe ziet het onboardingsprogramma er verder uit?

Het gaat over wie we zijn, onze waarden, het kader waaraan we onze objectives hangen en de geschiedenis van WE. We bestaan meer dan 60 jaar en we leggen uit wat dat betekent. We zijn ook actief in andere landen, zoals in Duitsland. Daar hebben wij bijna geen winkels. Dus daar zijn wij een heel ander soort bedrijf dan in Nederland, België of Zwitserland, waar we ook winkels hebben. 

Een kennismaking met de CEO en board members hoort ook bij de onboarding. Die zijn er ter plekke of hebben een filmpje ingesproken. We vinden het belangrijk dat je weet wie wie is. En dat geldt ook omgekeerd. Ik denk dat ik wel kan stellen dat onze board members bijna iedereen in mijn team bij naam kennen. Dat vind ik heel belangrijk, want we zijn samen een team. We zijn… die kleine multinational, maar we zijn ook nog steeds gewoon WE. Met één hoofdkantoor waar eigenlijk alles gebeurt.

 

“We zijn die kleine multinational, maar we zijn ook nog steeds gewoon WE.” 

 

Hoe zou jij achteraf de samenwerking met Good Company omschrijven?  

Inmiddels heb ik vanuit meerdere rollen met Good Company samengewerkt. In eerste instantie als kandidaat om zelf bij WE Fashion terecht te komen. En nu ook door met Danny mensen voor mijn team aan te nemen. En allebei verliepen erg goed. Eén van de mooiste dingen aan Good Company vind ik, dat ze zo nadrukkelijk de snelheid erin houden. Dat is echt opvallend. Ik kan me nog goed één quote van Danny herinneren die hier perfect op aansluit: “Time kills all deals”. Die snelheid is niet alleen heel fijn, maar ook noodzakelijk. Vanuit een kandidaatsperspectief weet je gewoon dat er iemand is die aandacht voor je heeft en ermee bezig is, zonder dat het pushy voelt. Vanuit een hiringmanagerperspectief wil je dat ook. Zeker wanneer je te maken hebt met korte opzegtermijnen en je een team wil behouden met maar 1 à 2 specialisten. 

Voor iedereen die zich bij jouw team en WE Fashion zou willen voegen, hoe zou je het team omschrijven?

We hebben een superleuk team dat het afgelopen jaar stevig is gegroeid. Het is een groep mensen die nog redelijk vroeg in hun carrière staat en heel eager is. Dat vind ik persoonlijk heel leuk om te zien.

Op zoek naar een nieuwe baan? Neem contact op met Danny of bekijk hier ons vacatureoverzicht! Niet op zoek naar een baan, maar wel als hiring manager op zoek naar nieuwe talenten voor je team? Wij helpen je graag met vacatures in IT, Sales, Techniek, Marketing en Finance! Neem contact met ons op om kennis te maken.

Op zoek naar een nieuwe baan?

Deel je cv met ons, dan gaan we samen op zoek naar een baan die echt bij je past.

Sleep je cv hierheen of een bestand

of een bestand (docx of pdf)

(docx of pdf)

Arbeidsmarkt
Alle artikelen >
Good Company Blog WE Fashion Interview

Applaus op je eerste werkdag: hoe WE Fashion internationaal genoeg is om complex te zijn en bescheiden genoeg om persoonlijk te zijn

In dit interview met Sander, Head of eCommerce bij WE Fashion, spreken we over het vinden van zijn baan, het werken bij een van de bekendste kledingbedrijven van Nederland, het onboardingsproces van WE Fashion en het samenwerken met Good Company als zowel werkgever als werkzoekende.

Elise Westhof

6 min

Blog Good Company_Ervaring van Studytube

Ervaring Good Company door Studytube: Van veelbelovende start-up tot internationale scale-up

Studytube maakte de afgelopen jaren een indrukwekkende groei door van kleine start-up naar een internationale scale-up met een succesvol leerplatform. Hoe ze deze ontwikkeling doormaakte, wat Studytube precies voor bedrijf is, waar ze naartoe willen groeien in de toekomst en wat de bijdrage van Good Company is geweest als recruitmentpartner? Dat lees je in dit interview met Studytube!

Eva Haarsma

7 min

Gerelateerde artikelen