We zijn inmiddels al op de helft van 2024. Wat staat ons dit jaar verder nog allemaal te wachten? Welke kansen kun je als marketeer of bedrijf aangrijpen? En wat mag niet aan je aandacht ontglippen? Hieronder hebben we een aantal trends uitgelicht die de komende periode (verder) opkomen en ons dichter bij de toekomst brengen. Van de bijzondere mogelijkheden van kunstmatige intelligentie tot het domineren van voice searches en videomarketing; dit is online marketing in 2024.
Note: we updaten dit artikel regelmatig met nieuwe trends en ontwikkelingen. Houd deze pagina in de gaten als je op de hoogte wil blijven.
1. Kunstmatige intelligentie en machine learning
VR, AR en AI ontwikkelen zich in rap tempo. Deze technologische mogelijkheden zijn inmiddels onderdeel geworden van ons dagelijks leven, zonder dat je het misschien door hebt. Tegenwoordig gebruiken we het voor van alles en nog wat: van het creëren van afbeeldingen en video’s, het maken van boodschappenlijstjes en planningen voor jezelf tot aan marketingstrategieën en complete teksten en vertalingen. De vooruitgang van kunstmatige intelligentie en machine learning bespaart ons tijd, geeft ons nieuwe inspiratie en ondersteunt ons in ons dagelijks leven.
Voor bedrijven en marketeers brengen deze ontwikkelingen vanzelfsprekend ook tal van voordelen met zich mee. De afgelopen periode zien we in de marketingwereld een verschuiving naar het gebruik van kunstmatige intelligentie om meer persoonlijke content te maken, die beter aansluit op individuele behoeften. Denk hierbij aan het creëren van gedetailleerde, realtime productweergaven om consumenten een completer beeld te geven en te helpen betere keuzes te maken.
Bovendien biedt AI mogelijkheden om dieper in klantdata te duiken en daardoor beter te begrijpen wat elke individuele klant wil. Het resultaat? Meer engagement en een hogere conversieratio.
Chatbots
Vooral AI-chatbots hebben de afgelopen twee jaar enorm terrein gewonnen in de online wereld en zijn voor veel bedrijven niet meer weg te denken. Neem bijvoorbeeld het welbekende ChatGPT: gelanceerd door OpenAI op 30 november 2022 en sinds 2023 beschikbaar voor het grote publiek. Gebruikers hebben al meer dan een jaar de mogelijkheden en potentie van de bot kunnen ervaren, maar ook zijn minder sterke punten beginnen langzaamaan zichtbaar te worden…
Volgens sommige nieuwsbronnen lijkt ChatGPT ‘dommer’ te worden. Stanford University en UC Berkeley onderzochten een tijdje de prestaties van de AI-bot (zowel versie 3.5 als 4) en hoe deze in de afgelopen periode is veranderd. Ze concludeerden dat de prestaties van de modellen 3.5 en 4 aanzienlijk van elkaar verschillen, waarbij ChatGPT 4.0 het onderspit delft. De bot werd volgens het onderzoek in de loop der tijd minder nauwkeurig met zijn antwoorden en maakte vaker fouten. Hoe het kan gebeuren dat de capaciteiten achteruit gaan, is nog niet bekend (en wordt niet benoemd in het onderzoek), maar dat wordt uiteraard verder onderzocht.
Wat betekent dit voor de toekomst? Natuurlijk kunnen we er in de toekomst nog volop gebruik van maken, maar het was en is zaak om altijd zelf na te blijven denken. Als de bots constant worden geoptimaliseerd aan de achterkant, zullen we in de toekomst bovendien te maken krijgen met steeds geavanceerdere modellen. Wat dit precies inhoudt en wat het ons gaat opleveren… de tijd zal het leren.
Bekijk vacatures op GoodCompany
Federated learning
Wat ook steeds meer opkomt is federated learning: een revolutionaire benadering in het gebruik van machine learning waarbij gegevens van gebruikers op hun eigen apparaten blijven. Voorheen was het zo dat alle data naar een centrale server gestuurd werd voor analyse, maar bij federated learning is dit niet het geval. Federated learning houdt kort gezegd in dat modellen lokaal getraind worden op de apparaten van gebruikers. De resultaten van deze trainingen worden vervolgens naar een centrale server gestuurd, waar ze worden samengevoegd om een globaal model te creëren. Deze aanpak biedt vooral voordelen op het gebied van privacy en veiligheid, aangezien gevoelige gegevens niet meer het apparaat van de gebruiker hoeven te verlaten.
Als marketeer biedt dit je ook nieuwe mogelijkheden. Je kunt hierdoor gepersonaliseerde marketingcampagnes ontwikkelen zonder de privacy van je klanten in gevaar te brengen. Zeker vandaag de dag – een tijd waarin consumenten steeds meer waarde hechten aan privacy – kan federated learning helpen om het vertrouwen van je klanten te winnen en te behouden.
Datamining in edge computing
Als we het nu toch over data en privacy hebben, is er nog een trend die niet vergeten kan worden: datamining in edge computing. Het klinkt als een ingewikkelde term en het proces is dat eigenlijk ook – daarom gaan we er niet té diep op in. Wat het inhoudt? Edge computing brengt dataverwerking dichter bij de bron van de data, zoals IoT-apparaten en slimme sensoren, waardoor de snelheid en efficiëntie van data-analyse sterk wordt verbeterd. Door dit toe te passen kunnen bedrijven realtime inzichten verkrijgen zonder dat gegevens naar een centrale server hoeven te worden verzonden. Dit is vooral nuttig in sectoren als retail, waar snelle beslissingen essentieel zijn voor succes. Denk bijvoorbeeld aan winkels die direct kunnen inspelen op het gedrag van klanten door realtime data-analyses te maken én toe te passen. Voor marketeers biedt dit de mogelijkheid om snel te reageren op klantgedrag en de klantervaring te optimaliseren op basis van actuele data.
Werken in IT en content marketing
Ook meewerken aan deze bijzondere ontwikkelingen? Dan is een baan in IT wel wat voor jou! Vind hier alle openstaande ICT-vacatures.
Liever content creëren met behulp van alle mogelijkheden die kunstmatige intelligentie te bieden heeft? Dan kan een baan als content marketeer of content manager mogelijk wat voor jou zijn.
2. Voice search
Een andere opkomende trend is spraakgestuurd zoeken. Het gebruik van slimme luidsprekers (waaronder Amazon’s Alexa), virtuele assistenten (denk aan Google Assistent) en andere spraakgestuurde apparaten neemt toe en zal naar verwachting dit jaar een centrale rol gaan spelen in de meeste huishoudens. Dit betekent dat het zoeken op basis van je stem ook steeds populairder wordt en daardoor voice searches hoogstwaarschijnlijk in 2024 en 2025 nog prominenter aanwezig zijn.
Meertalige voice assistants
Vooral de ontwikkeling van meertalige voice assistants heeft een impact – zeker op de manier waarop internationale bedrijven opereren. Deze voice assistants kunnen nu naadloos schakelen tussen meerdere talen, wat hen ideaal maakt voor gebruik in diverse markten over de hele wereld. Internationale bedrijven hebben nu een grotere kans om een breder publiek te bereiken en hun klantenservice te verbeteren. Door meertalige voice assistants te integreren, kun je als bedrijf je klanten in hun moedertaal bedienen, wat de klanttevredenheid en loyaliteit aanzienlijk kan verhogen. En daarnaast kun je gerichte campagnes ontwikkelen die inspelen op de specifieke behoeften en voorkeuren van verschillende doelgroepen.
Zoeklandschap
Voor bedrijven is het dus noodzaak om hun content, websites en webshops te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Op die manier blijven ze zichtbaar en spelen ze in op de wensen en behoeften van consumenten. Bovendien zorgen ze ervoor dat hun producten en/of diensten (beter) beschikbaar zijn voor iedereen, inclusief mensen met bijvoorbeeld een bepaalde beperking.
Dit vraagt wel om enkele aanpassingen in hun zoeklandschap. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren en/of herzien van je SEO-strategie(ën) met passende longtail-zoekwoorden (zoektermen die bestaan uit meerdere zoekwoorden). Veel mensen gebruiken bij spraakgestuurde zoekopdrachten namelijk langere zoektermen, dan bij het typen van een zoekopdracht. Deze trend zal in de toekomst leiden tot een andere opzet van onze websites en webshops en het creëren van de inhoud op een nieuwe manier.
Werken in zoekmachine marketing
Ben jij ook klaar voor de auditieve zoekrevolutie? Ga aan de slag in zoekmachine marketing. Bijvoorbeeld als SEO specialist of SEA specialist.
3. Videomarketing
Traditionele tv wordt steeds minder vaak bekeken, maar video blijft onverminderd populair en is al jarenlang een vast onderdeel van de marketingplannen van veel organisaties. Vooral op online platformen groeit de aanwas nog altijd. Het razendpopulaire TikTok en Instagram Reels zijn daar twee voorbeelden van. We hebben het hierbij dus vooral over short videos.
Wat kunnen we het komende jaar nog meer verwachten op dit gebied? Onder andere 360-graden video’s zullen vaker gebruikt worden en nóg indrukwekkender worden. En niet alleen de soort video’s veranderen, maar ook de manier waarop we video’s produceren of presenteren aan kijkers. Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR), zoals hierboven benoemd, spelen hierin een grote rol. Deze technologieën bieden filmmakers nieuwe mogelijkheden en kijkers een unieke, immersieve ervaring. Op naar top-notch entertainment en informatiedeling van de toekomst!
Shoppable video’s
Deze immersieve ervaring gaat steeds verder en verder. Toen je jaren geleden voor het eerst filmpjes bekeek, had je vast niet verwacht iets met de producten in de film te kunnen… Tegenwoordig kan dat wel! Bekijk je een video en zie je iets wat je wil hebben? Dan kan je dit product aanklikken.
Shoppable video’s zijn een innovatieve en interactieve manier om e-commerce en videomarketing te combineren. In deze video’s zijn direct shopmogelijkheden toegevoegd, waardoor je als kijker producten kunt kopen zonder de video te verlaten. Ook kan het zijn dat de video een link of een pop-up bevat, zodat je naar de juiste productpagina wordt geleid.
Deze manier van shoppen is perfect voor modebedrijven of beautymerken. Je kunt bijvoorbeeld lookbooks creëren, waarbij je kijkers direct de getoonde outfits kunnen kopen, of een tutorial maken waarin alle gebruikte producten aanklikbaar en koopbaar zijn. Ook op social media platforms zoals Instagram en TikTok zijn shoppable video’s in opkomst. Influencers kunnen daar je product aanprijzen, zodat het niet alleen door meer mensen wordt gezien, maar ook makkelijker en sneller wordt gekocht. Kortom, een hele nieuwe manier van kopen en filmpjes kijken dus.
Het toekomstperspectief? Met de voortdurende groei van online videoconsumptie en de toenemende integratie van e-commerce-functies in contentplatforms, is de verwachting dat shoppable video’s een steeds grotere rol zullen spelen in de marketingstrategieën van bedrijven. Ze bieden een dynamische en meeslepende manier om klanten te bereiken en te converteren en zullen waarschijnlijk een standaard onderdeel worden van de digitale marketingtoolkit van de toekomst.
Werken in social media marketing
Ben jij graag actief op social media en weet je hoe je hiervoor toffe content creëert? Dan is een baan in social media marketing voor jou weggelegd. Bekijk hier onze social media marketing vacatures.
4. Recruitment marketing
Op de arbeidsmarkt speelt er van alles. De afgelopen jaren hebben veel bedrijven voor grote uitdagingen gestaan om de juiste individuen te vinden voor hun vacatures. Het vinden van nieuwe collega’s neemt vaak een centrale positie in binnen een organisatie, maar het vinden van voornamelijk professionals voor specialistische rollen gaat niet iedereen gemakkelijk af. Wat hierin het verschil kan maken, is goede recruitment marketing, wat lang niet altijd voldoende op de agenda staat van bedrijven. Als je dit op de juiste manier aanpakt, kun je talent bereiken, aantrekken en overtuigen om voor jouw organisatie te komen werken.
AI en gamification in recruiment
Als we naar de toekomst kijken, zullen alle bovengenoemde trends zeker ook op dit gebied terugkomen. Zeker kunstmatige intelligentie! AI speelt een steeds grotere rol bij het vinden en matchen van geschikte kandidaten met vacatures en kan enorme hoeveelheden data analyseren om patronen en correlaties te ontdekken. Dit kan uiteindelijk leiden tot betere matches en efficiëntere wervingsprocessen.
Daarnaast wint gamification terrein in de recruitmentwereld. Bedrijven zetten spelelementen in om het sollicitatieproces leuker en interactiever te maken, wat helpt om talent aan te trekken en te behouden. Door bijvoorbeeld simulaties en uitdagende opdrachten te integreren in het wervingsproces, kun je als bedrijf niet alleen de vaardigheden van kandidaten beter beoordelen, maar ook hun betrokkenheid en motivatie vergroten.
Het is begrijpelijk dat het qua budget of tijd misschien niet haalbaar is voor iedereen om hierin te investeren voor je recruitment marketing of employer branding, maar erover nadenken en deze trends volgen biedt natuurlijk altijd nieuwe inzichten en mogelijkheden.
Werken in recruitment marketing
Ook werken in recruitment marketing? Ga aan de slag bij Good Company en help diverse bedrijven verder! Meer weten? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Meer over marketing lezen?
Vind hier alle artikelen over marketing op onze website en lees ook andere blogs over solliciteren, de arbeidsmarkt en carrière maken.