De oorsprong van ieder Apple-product
Apple houdt zich niet bezig met prijsconcurrentie. Ze zijn zelfs meerdere malen duurder dan het goedkoopste alternatief op de markt. Apple houdt namelijk vast aan zijn unique selling points. Een daarvan is dat het product goed ontworpen moet zijn, een tweede is dat het direct moet werken wanneer het uit de verpakking komt. Op kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid wordt niet bezuinigd.
Deel je cv met ons, dan gaan we samen op zoek naar een baan die echt bij je past.
De koopcyclus van Apple
Apple geeft veel aandacht aan de aankoopervaring van de klant. Er zit duizenden uren aan onderzoek in zijn producten – en dat is niet zonder reden. Het aankoopproces neemt namelijk een groot deel van Apple’s contentstrategie in. Het kopen van een Apple-product gaat als volgt:
- Het vergelijken van de verschillende modellen op de markt
- Het uitproberen van interessante modellen in een winkel
- Het kopen van je favoriete product
- Het uitpakken van je nieuwe toestel
- Het instellen van je apparaat
Elke stap in het koopproces is speciaal uitgedacht en gefinetuned. Het doet beroep op alle zintuigen van de klant. Elk apparaat dat Apple verkoopt, is de hoge prijs waard — aldus klanten. En ze blijven terugkomen.
De aandacht van de klant behouden
Apple houdt vast aan offline marketing. Dat is het enige wat het bedrijf nodig heeft. In tegenstelling tot concurrenten heeft Apple een beperkt aantal producten, waar alle aandacht naar uit gaat. Het bedrijf snapt hoe het onder andere aan de hand van storytelling de aandacht van de klant kan behouden. Apple verkoopt niet ‘slechts’ een product, maar een complete ervaring.
Van offline naar online
Er ontstaat zoveel buzz rondom nieuwe producten dat het voor Apple niet nodig is om online te adverteren. Op het moment van een productaankondiging weet iedereen in de wereld al dat er een nieuwe iPhone aankomt.
De Apple way
Het is niet dat Apple geen productspecificaties op de website neerzet. Ze weten dat het grootste deel van de bezoekers de pagina’s scant in plaats van leest, waardoor ze de belangrijke dingen uitlichten. Denk aan mooie foto’s en tekst die ingaat op emotie. ‘1000 songs in your pocket’ zegt meer dan ‘1GB opslag’.
Het ontwerp van de producten
De principes van Apple komen terug in de producten zelf. Deze zijn minimalistisch vormgegeven, met simpele kleurschema’s. De namen van de apparaten en functionaliteiten zijn kort en gemakkelijk te onthouden: van ‘iPad’ en ‘Siri’ tot ‘App Store’.
Marketingstrategie: recht in het hart
Hoewel je de advertenties het vaakst ziet op billboards, mupi’s en op posters in metrostations, maakt Apple ook video’s. Deze video’s zijn, net als de content op de website, niet gericht op productinformatie, maar op wat je ermee kan. Ze spelen in op de emoties van de klant. De advertenties zijn cool, grappig en vriendelijk — net als Apple zelf.
Wanneer je de reclames analyseert, merk je dat ze vol zitten met sterke beelden, emotioneel geladen (beeld)taal en een positieve toon. Er wordt nauwelijks typografie in gebruikt.