Je koopt geen Nikes omdat het de enige verkrijgbare sportschoenen zijn. Je koopt Nikes omdat je bij de club mensen wil horen die Nikes dragen — het is een statement. Nike verkoopt namelijk geen schoenen of kleding; Nike verkoopt een levensstijl. Dit is een goed voorbeeld van personal branding. Elk merk heeft een eigen identiteit en deze bestaat niet alleen uit een logo. Onder de identiteit van een merk valt de vormgeving van alle visuele aspecten, zoals flyers, werkkleding en een website. Het gevoel dat het merk bij je oproept, is het resultaat van branding. Uiteindelijk ben jij de brand manager van je eigen personal brand.
Personal branding betekenis
Personal branding is niets meer dan het gladstrijken van je online presentie: via elk kanaal wil je informatie over jezelf in dezelfde stijl tonen. Beyoncé heeft een personal brand, Oprah Winfrey heeft een personal brand, Gary Vaynerchuk heeft een personal brand. Waarom? Omdat hun online reputatie minstens zo goed moet zijn als hun offline reputatie. Uiteindelijk verkopen zij geen producten, ze verkopen zichzelf als merk.
Gary Vaynerchuk als brand
Bekijk vacatures op GoodCompany
Waarom heb je personal branding nodig?
Personal branding gebruiken bij het solliciteren
Blauwdruk van jouw personal brand
Natuurlijk is ieder personal brand, anders zou de nadruk ook niet liggen op ‘personal’. Toch zijn er manieren waarop je het jezelf makkelijker kunt maken bij het bepalen van jouw personal brand. Houd bijvoorbeeld de volgende vier elementen in gedachten:
-
- Je hart: waar ligt jouw passie? Waar word je nu écht gelukkig van?
- Je hoofd: wat vind je belangrijk? Waar wil je heen als persoon?
- Je missie: waar maak jij je hard voor? Waar geloof je in?
- Je omgeving: hoe positioneer jij jezelf ten opzichte van je omgeving? Wat draag je uit?
Door deze elementen samen te voegen in een brand, creëer je een blauwdruk van wie jij bent als persoon en waar je voor staat.
Dit moet je weten over personal branding
Personal branding draait om jou. Hou daarom vooral de volgende dingen in gedachten wanneer je jouw brand ontwikkelt.
Het plaatje moet eerlijk zijn
Om je online identiteit succesvol te maken, moet deze in overeenstemming zijn met je offline persoonlijkheid. Wanneer deze twee botsen, heeft personal branding geen zin: offline je online verwachtingen niet waar kunnen maken is een no go.
Let me tell you a story..
Personal branding is eigenlijk professionele storytelling. Je verhalen en ervaringen kun je communiceren via verschillende kanalen. Door deze online te presenteren, kun je je kennis, vaardigheden en werkervaring aantonen. Daarnaast kun je laten zien hoe je jezelf constant verbetert en waarom je hebt gekozen voor je huidige baan. Zó bouw je autoriteit op. Ook het delen van je leermomenten kan een waardevolle aanvulling zijn op je personalbrandingstrategie. Hiermee laat je namelijk zien dat je kritisch blijft kijken naar je eigen kunnen en hier lessen uit weet te trekken.
Marketing + individu =
Met personal branding laat je zien dat je controle hebt over je eigen kunnen. Je weet waar je voor staat en wat jou uniek maakt. Wanneer je dit online toepast, ben je je eigen marketeer. In een wereld vol mogelijkheden en snelle veranderingen laat je zien dat je meester bent van je eigen identiteit. Personal branding is dus eigenlijk de ultieme mix van marketingcultuur en de individualistische leefstijl die zo typerend is voor deze tijd.
Zekerheid in onzekere tijden
Personal branding zorgt voor zekerheid in een onzekere economie. De wereld stapt langzaam over op een gig economy, waarbij geen ruimte is voor een vaste baan — alles gaat op projectbasis. Wanneer je een interessant pakket aan vaardigheden hebt, is het van belang dat je dit laat zien. Personal branding is hiervoor dé manier.
Het is je goed recht!
Ook al heb je momenteel een baan: je hebt het recht om je eigen brand op te zetten en deze te onderhouden. Je laat daarmee zien dat je het belangrijk vindt om een positieve online indruk achter te laten, ook al heb je een baas boven je. Het maakt deel uit van de vrijheid die je hebt als persoon.
Voordelen van personal branding
- Je bent je bewust van je eigen identiteit
- Je weet wat er online over je gezegd wordt
- Je kunt connecties leggen met collega’s in je niche
- Je bouwt online autoriteit op
- Je creëert mogelijkheden voor nieuwe projecten
- Je laat zien dat je proactief aan jezelf werkt
Nadelen van personal branding
- De informatie die je plaatst, is vaak permanent
- Je moet de verwachtingen die je online creëert offline waar kunnen maken
- Een personal brand opzetten en onderhouden kost tijd
Personal branding voorbeelden: 6 personen die het begrepen hebben
We hebben 6 personen geselecteerd die hun personal branding op hoog niveau uitvoeren. Hierbij hebben we gekeken naar de volgende 3 factoren:
- Identiteit — geeft deze persoon op alle kanalen weer wie hij of zij is?
- Authenticiteit — kun je aan de personal branding van deze persoon zien dat het van hem of haar is?
- Autoriteit — kan deze persoon aantonen dat hij of zij expert is binnen het vakgebied?
Steven Harrington
Steven Harrington’s website
Steven Harrington’s Instagram
Steven Harrington’s Facebook
Antonio Carusone
Antonio Carusone’s website
Antonio Carusone’s blog
Antonio Carusone’s Twitter
Jessica Hische
Jessica Hische’s website
Jessica Hische’s Twitter
Jessica Hische’s Instagram
Frank Chimero
Frank Chimero’s website
Frank Chimero’s Twitter
Frank Chimero’s Instagram
Lotta Nieminen
Lotta Nieminen’s website
Lotta Nieminen’s Twitter
Lotta Nieminen’s Instagram
Mike Kus
Mike Kus’ website
Mike Kus’ Twitter
Mike Kus’ Instagram
Personal branding tips: Zó begin je met het bouwen van je personal brand
Wanneer je je identiteit redelijk in kaart hebt, kun je beginnen aan jouw personal branding-concept. Hoe ga je jezelf online presenteren? Het concept wordt gekenmerkt door 3 fases:
- Het omschrijven van je identiteit
- Het ontwikkelen van je positie
- Het evalueren van je online aanwezigheid
Fase 1 – Het omschrijven van je identiteit
Zoals we hierboven al zeiden, is het belangrijk dat je eigen identiteit voor jezelf helder is. Dat begint met het beantwoorden van 3 vragen over jezelf:
- Wie ben je?
- Wat doe je?
- Waarom doet het ertoe?
Fase 2 – Het nadenken over je positie
Om te bepalen hoe je jezelf online gaat presenteren moet je weten wat je teweeg wil brengen met je identiteit. Dat wil zeggen:
- Wat maakt jou uniek?
- Wat zorgt ervoor dat jij opvalt tussen 10.000 andere mensen?
Fase 3 – Het evalueren van je online aanwezigheid
Voordat je begint met het bouwen van je online identiteit moet je zeker weten of het totaalplaatje klopt:
- Voldoet je identiteit aan al je persoonlijke waarden?
- Voldoet je identiteit aan al je professionele waarden?
- Kan je identiteit je helpen je doelen te bereiken?
Personal branding: Het ontwikkelen van je personal brand
Je antwoorden op bovenstaande 8 vragen geven je een goed inzicht over wie je bent als persoon, waar je voor staat en wat jou uniek maakt. Aan de hand van deze kernwaarden kun je beginnen met het vormgeven van je personal brand. Daarvoor heb je 4 dingen nodig:
- Een logo
- Een lettertype
- Een kleurenschema
- Een (semi-)professionele foto van jezelf
Wanneer je geen ontwerper bent (en er ook geen kent), kan dit nogal een klus zijn. Mocht je niet de middelen of de tijd hebben om voor je eigen vormgeving te zorgen, dan raden we je aan contact te leggen met een vormgever. Hij of zij is namelijk in staat om je complete identiteit te ontwerpen op basis van jouw input.
Ga de uitdaging aan!
Wil je zelf de uitdaging aangaan, maar weet je niet precies hoe? De volgende websites helpen je op weg:
– Een logo ontwerpen in 15 minuten? Deze ontwerper legt het je uit
– Met deze voorbeelden kom je sowieso uit je Google Fonts-keuze
– Moeite met het maken van een kleurenschema? Deze website biedt hulp
– Een (semi-)professionele foto van jezelf maken is een compleet ander verhaal, en daarvoor kun je het best een fotograaf benaderen. Zorg ervoor dat je profielfoto in ieder geval géén vakantiefoto, feestfoto of selfie is.
Personal branding op social media
Uiteraard is het niet noodzakelijk om gelijk je eigen website op te zetten. Tegenwoordig kun je met behulp van social media een stevig personal brand creëren. Eigenlijk draait social media voor een groot deel al om personal branding — je hoeft alleen nog maar de juiste informatie op de goede plek te delen.
Voor goede personal branding op social media is het verstandig om jezelf de volgende vragen te stellen:
- Welk kanaal is geschikt voor welke content?
- Welke kanalen passen bij jouw brand?
- Welke vormen van content passen bij jouw doel?
Om deze vragen voor jezelf te beantwoorden, kun je je eens verdiepen in de social media platformen die er zoal te vinden zijn. Kijk daarbij ook vooral naar de berichten en foto’s die gedeeld worden. Zijn deze professioneel of juist casual?
Voor personal branding kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van:
- Facebook — op dit platform heb je een hele hoop vrijheid. Zowel je werkgerelateerde content als de berichten over je privéleven zijn hier relevant. Facebook is namelijk een afspiegeling van jou als persoon, dus ook van het werk dat je doet en de dingen die je leuk vindt.
- Twitter — dit platform is bij uitstek geschikt om je kennis en betrokkenheid te laten zien. Door middel van de korte berichtjes kun je bijvoorbeeld ingaan op actualiteiten die je bezighouden, of een artikel delen dat je interessant vond. Ook kun je door middel van hashtags (#) meepraten over onderwerpen die op dat moment trending zijn.
- LinkedIn — LinkedIn is hét platform voor professionele content. Alles wat te maken heeft met je carrière heeft hier een plekje. Denk bijvoorbeeld aan projecten waar je trots op bent, carrièrestappen die je hebt gemaakt of samenwerkingen die je bent aangegaan. Op dit platform kun je ook perfect je netwerk uitbouwen.
- Instagram — hier draait alles om je visuele identiteit. Je kleurenschema, je logo — dit is dé plek om je brand echt tot leven te brengen. Ook op Instagram heb je enorm veel creatieve vrijheid. Zo kun je wat van je eigen werk laten zien, maar ook foto’s van jezelf delen. Kijk ook vooral naar alle functies die Instagram te bieden heeft; experimenteer bijvoorbeeld met stories of gebruik een relevante hashtag om je foto’s een groter publiek te geven.
Naast deze grote platformen kun je ook gebruikmaken van o.a.:
- YouTube
- Quora
- Medium
Vervolgens bepaal je welke vormen van content je op welke kanalen wil plaatsen om een sterk personal brand te creëren. Niet iedere vorm werkt even goed op ieder platform. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met het publiek dat gebruikmaakt van een bepaald platform of de intentie waarmee het platform wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld eens na over het volgende:
- Een blog — blogartikelen zijn waardevolle bouwblokken van jouw personal brand. Door middel van deze artikelen heb je namelijk de kans om je expertise te benadrukken en je interesses uit te lichten. Je kunt er daarom voor kiezen om een speciale blogpagina toe te voegen aan je eigen website. Maar ook LinkedIn biedt je de optie om rechtstreeks je artikel te schrijven en delen op het platform.
- Een podcast — deze vorm van content wordt steeds populairder. Terecht, want een podcast is een leuke en gemakkelijke manier om nieuwe informatie tot je te nemen. Je kunt podcasts namelijk beluisteren wanneer jij er zin en tijd voor hebt. Je kunt daarom voor je personal brand overwegen om je eigen podcast op te nemen waarin je praat over je werk of je interesses. Deze audio-content kun je bijvoorbeeld goed delen op platformen als Spotify.
- Video’s— ook video’s brengen jouw personal brand echt tot leven. Je kunt ervoor kiezen om je video’s te delen op je eigen website, maar ook YouTube en Vimeo kunnen uitkomst bieden.
- Webinars— dit is een leuke en vaak interactieve manier van kennisdelen. Door een webinar aan te bieden op je website of een van je social media accounts betrek je anderen bij jouw werk. Tijdens een live-webinar kun je bijvoorbeeld een workshop geven over iets waar jij in uitblinkt. Je kunt je webinars ook vooraf opnemen en deze (al dan niet tegen betaling) aanbieden op je website.
Er zijn natuurlijk veel meer vormen van content die je zou kunnen gebruiken om jouw brand inhoud te geven. Personal branding op social media is namelijk voor iedereen verschillend. Welke vormen je ook kiest voor je personal branding op social media, zorg dat ze bij jou en je doelen passen.
De beste kanalen om jezelf op te branden
Wanneer je voornaamste doel het vinden van een baan is, kun je niet om LinkedIn heen. Via LinkedIn kunnen recruiters je makkelijk vinden. Zorg er wel voor dat je profiel up-to-date is.
Mocht je jezelf vooral online willen branden, dan kun je dat goed door middel van video’s doen. Video doet het namelijk altijd goed. Via een video kun je open communiceren en feedback ontvangen. Het geeft je de kans je persoonlijkheid gemakkelijker weer te geven. Je kunt je lichaamstaal gebruiken, en ook je kennis komt beter over via dit medium — mogelijkheden die je niet hebt in tekst.
Drie, twee, een..
Op Namechk kun je zien op welke kanalen je naam nog beschikbaar is. Je kunt je personal brand daarnaast monitoren door onder andere Google Alert en Social Mention in te stellen.
Ben jij er klaar voor?
Deel je cv met ons, dan gaan we samen op zoek naar een baan die echt bij je past.