1. Een selfie gebruiken
We beginnen maar meteen met de meest gemaakte fout in dit digitale tijdperk. Een selfie gebruiken als LinkedIn profielfoto. Je denkt misschien dat je best een nette, professionele foto kan maken wanneer je je camera met één hand vasthoudt, maar reken maar dat dit wel zichtbaar is op je profielfoto. Je houdt de camera vaak toch niet helemaal recht voor je, je schouders zijn niet ontspannen en je gezicht staat er meestal net iets te prominent op. Je kunt je camera immers niet verder van je afhouden dan de lengte van je arm. Kies er daarom toch liever voor om iemand anders een LinkedIn profielfoto van jou te laten maken, of zet je camera in een goede positie neer en gebruik de zelfontspanner.
Bekijk vacatures op GoodCompany
2. Een outdated foto
Bedrijven of andere geïnteresseerden die jouw profiel bekijken willen graag weten hoe je er nú uitziet. Niet hoe je er tien jaar geleden uitzag. Gebruik jij dus nog steeds die foto uit je studententijd, maar is het inmiddels toch al weer zes jaar geleden dat je bent afgestudeerd? Dan is het de hoogste tijd om eens een nieuwe professionele profielfoto te (laten) maken. Zo weet je zeker dat er geen schrikreactie zal komen wanneer je iemand voor het eerst face-to-face gaat ontmoeten.
3. Een foto van slechte kwaliteit
Niets is zo onprofessioneel als een profielfoto van slechte kwaliteit. Zo’n foto waarvan het lijkt alsof de camera nog even had moeten scherpstellen. Of zo’n foto waarop het duidelijk zichtbaar is dat je niet helemaal stilzat. Zorg ervoor dat je LinkedIn profielfoto scherp is en dat jij goed herkenbaar bent. Let daarom ook op het formaat van de foto. Als de foto een te kleine bestandsgrootte heeft wordt het er niet mooier op wanneer je deze probeert in te voegen als profielfoto op LinkedIn. Hetzelfde geldt voor foto’s die oorspronkelijk niet vierkant zijn. Deze kunnen op een rare manier uitgerekt of juist ingedrukt worden. Kies dus voor een scherpe foto, het liefst in vierkant formaat, zodat de kwaliteit van je foto in ieder geval geen afbreuk doet aan jouw professionele uitstraling.
4. Een foto waar je van veraf op staat
Heel mooi, zo’n foto waar je met je armen wijd bovenop de Tafelberg staat of op het strand met een mooie zonsondergang. Maar niet geschikt voor het uitblinken met je LinkedIn-profiel. Degenen die op je LinkedIn-pagina kijken willen jou zien, niet het mooie uitzicht. Zorg er dus voor dat je profielfoto voor ongeveer 60% uit je gezicht bestaat. Een beetje schouder en een stukje achtergrond mag nog, maar houd het daar bij. Bewaar de mooie vakantiefoto’s liever voor op Facebook of Instagram.
5. Een groepsfoto als profielfoto
Een groepsfoto gebruiken als professionele profielfoto op je LinkedIn-pagina is niet handig. Het roept vooral verwarring op; want welke van de drie ben jij nou? Kies daarom een LinkedIn profielfoto waar je in je eentje op staat, ook al sta je nog zo leuk op die ene teamfoto. En knip jezelf ook niet uit een groepsfoto. Allereerst om kwaliteitsredenen (zie punt 2), maar ook omdat het vrijwel altijd zichtbaar blijft dat je oorspronkelijk niet alleen op de foto stond. En dat werkt alleen maar verwarrender; van wie is dat oor of die arm? Maak dus een foto voor LinkedIn die specifiek bedoeld is voor dit professionele doeleinde, en één waar je alleen op staat.
6. Een keiharde pokerface opzetten
Je zult misschien denken dat je LinkedIn profielfoto professioneel moet zijn en dat je daarom serieus moet kijken, maar dit hoeft helemaal niet. Dit maakt dat je er niet erg benaderbaar en misschien zelfs onsympathiek uitziet. Kies er in plaats daarvan voor om wel te lachen op je profielfoto op LinkedIn. Het hoeft geen schaterlach te zijn of een grijns van oor tot oor. Maar een rustige, vriendelijke glimlach kan een heel positief effect hebben op de eerste indruk die geïnteresseerden van jou krijgen. Je LinkedIn profielfoto is namelijk een stukje personal branding, en bovendien vaak de eerste indruk die mensen van je krijgen.
7. Afleidende accessoires op de foto
Je hoeft echt niet je bril af te zetten voor de foto. Sterker nog: als jij standaard een bril draagt is het aan te raden om deze juist op te laten voor je LinkedIn profielfoto. Maar pas op met andere accessoires zoals een zonnebril, pet of enorme ketting. Ten eerste kan dit ervoor zorgen dat het lijkt alsof jij je verschuilt. Je komt dan wederom niet heel toegankelijk over. Daarnaast toon je je met al deze accessoires van je casual kant, terwijl je op je LinkedIn-pagina juist een zakelijke uitstraling wil hebben.
8. Te veel bloot
De keerzijde van te veel accessoires is dan weer dat je te veel bloot laat zien op je profielfoto. Ook absoluut geen goed idee. Let dus even op hoeveel knoopjes van je blouse openstaan of hoe diep je V-hals is. Te veel decolleté bij een vrouw staat niet erg professioneel. Net als een pluk borsthaar dat boven het shirt uitsteekt bij mannen. Kies dus voor een verzorgde en gepaste outfit voor je professionele foto.
9. Een te drukke achtergrond
In het derde punt brachten we al ter sprake dat degenen die jouw LinkedIn profielfoto bekijken niet geïnteresseerd zijn in de achtergrond maar in jou. Het is daarom verstandig om er niet alleen voor te zorgen dat je gezicht duidelijk op de foto staat, maar ook dat de achtergrond niet te veel afleidt. Je kan nog zo’n vriendelijk en professioneel kiekje van jezelf maken, als je dat doet met een achtergrond van bloemetjesbehang of voor je aquarium is de kans groot dat er alsnog niet naar jou gekeken wordt. Voor je profielfoto op LinkedIn werkt daarom een rustige, bij voorkeur witte achtergrond het beste.
10. Met je kind/hond/kat op de foto
Dit zou in principe voor zich moeten spreken aangezien we al eerder aangekaart hebben dat het niet verstandig is om een groepsfoto als LinkedIn profielfoto te kiezen. Maar voor alle duidelijkheid: ook een foto van jou samen met je kind of huisdier komt niet al te professioneel over. Je presenteert jezelf hiermee niet als werknemer maar als de persoon die je thuis in je vrije tijd bent. Ongetwijfeld heel leuk om te zien, maar dit is niet het eerste wat een bedrijf of recruiter van jou wil zien.
11. Je anders kleden dan de branche waarin je werkt
Als je ambities hebt als consultant of sales manager, dan is een pak aanhebben op je foto een heel goed idee. Maar als je juist werk hebt of zoekt in de creatieve sector kan een pak weer een beetje stijfjes overkomen. Zorg er bij het kiezen van je kleding voor je profielfoto daarom voor dat dit past bij de sector waarin je werkzaam bent of wil zijn. Het is voor werkgevers of recruiters dan makkelijker jou te plaatsen in het profiel waar ze naar op zoek zijn.
12. Rare filters of kleurinstellingen
Leuk effect natuurlijk: zo’n zwart-witfoto en dan je lippen of stropdas knalrood. Of een mooi ouderwets plaatje met een sepiafiltertje erover. Maar dit kun je voor je LinkedIn profielfoto beter achterwege laten. Het leidt alleen maar af van jou als persoon en daardoor bereik je uiteindelijk niet het gewenste resultaat, namelijk: opvallen en indruk maken.
13. Überhaupt geen LinkedIn profielfoto uploaden
Naast de bovenstaande fouten die voorkomen bij het maken van een professionele profielfoto is er nóg een misstap die je kunt maken, en dat is helemaal geen foto uploaden. Allereerst hebben LinkedIn-profielen zonder profielfoto een lager doorklikpercentage. Daarnaast lijkt het ook nog eens alsof je nog maar net op LinkedIn actief bent of dat je er gewoon met de pet naar gooit. Allemaal niet echt factoren die je professioneler doen ogen. Upload die foto dus vandaag nog!
Tips voor een goede LinkedIn profielfoto
- Laat iemand anders de foto maken of gebruik de zelfontspanner
- Let op je kleding; niet te bloot, niet te veel accessoires en passend bij jouw sector
- Ga alleen op de foto
- Zorg voor een rustige achtergrond
- Laat je gezicht zo’n 60% van de foto innemen
- Glimlach en kijk recht in de camera