Als online marketeer uitblinken met je LinkedIn-profiel

3 min. leestijd

LinkedIn is een van de grootste sociale netwerken op het internet. De website heeft meer dan 500 miljoen leden in meer dan 200 landen en staten en wordt voornamelijk gebruikt als professioneel netwerk. Om jezelf beter vindbaar te maken via Google is het slim om je LinkedIn-profiel eens op de schop te nemen.

De toegevoegde waarde van LinkedIn

LinkedIn is een vermomde vacaturesite. De doelgroep bestaat grofweg uit twee soorten mensen: recruiters en werkzoekenden. Zo’n 98% van de recruiters gebruikt LinkedIn om kandidaten te vinden. Nog eens 85% van alle HR-managers kijkt via het LinkedIn-profiel van een kandidaat of er een match is.
Ben je op zoek naar een baan? Dan is LinkedIn een goede eerste stap. Wij leggen je uit hoe je een ijzersterk LinkedIn-profiel opbouwt.

Profielsterkte: 100%

Om te beginnen is het verstandig om je profiel volledig in te vullen. Hiermee verdien je het ‘All-star’-niveau van LinkedIn. Je bereikt dit door de volgende elementen toe te voegen:

  • Een profielfoto
  • Je locatie
  • Je huidige functie
  • Je voorgaande functie(s)
  • Je opleiding(en)
  • Minstens 5 vaardigheden
  • Minstens 50 connecties
  • Een persoonlijke samenvatting

Als je deze gegevens niet invult, zal LinkedIn je wijzen op de missende informatie.

Zó zorg je voor een sterk profiel

Alleen het toevoegen van bovenstaande elementen is niet genoeg – het is belangrijk dat je een sterk profiel hebt. Daarmee kun je gevonden worden. We hebben een aantal tips voor je.

Je schattige kattenfoto's kun je beter niet op LinkedIn zetten

Je kattenfoto’s mag je thuis laten.

Je LinkedIn-profielfoto

LinkedIn is serious business. Je wilt geen selfie, bedrijfslogo, kattenfoto of foto uit je studententijd als profielfoto hebben. Ook een foto waar je samen met je vriend of vriendin op staat, is geen goed idee. Wanneer je bij een jong, creatief bedrijf wilt werken, wordt een kleurrijke foto die je persoonlijkheid reflecteert, gewaardeerd. Wil je werken voor een wat traditioneler bedrijf, houd het dan ook bij een wat traditioneler headshot.

Is je profielfoto niet meer up-to-date? Dan is het tijd om een fotograferende vriend te vragen om een gunst.

Tips voor je LinkedIn-profielfoto:

  • Gebruik een kleurrijke achtergrond, daarmee val je op
  • Stel je nieuwe LinkedIn-profielfoto op elk socialmedia-kanaal in als profielfoto
  • Ideale afmetingen? 400 bij 400 pixels

Je LinkedIn-achtergrond

De achtergrond of omslag van je LinkedIn-profiel is dé manier om jezelf verder te branden. Je kunt je eigen website, het bedrijf waarvoor je werkt of je specialiteit uitlichten.

Tips voor je LinkedIn-achtergrondfoto:

  • Ideale afmetingen? Alles tussen 4000 bij 4000 pixels en 1000 bij 425 pixels doet het prima, zolang de afbeelding maar niet groter is dan 4 MB
  • Optimaliseer je foto via een website als tinyJPG om wazige foto’s of foto’s met zichtbare pixels te voorkomen
LinkedIn stories

Je LinkedIn-headline

Misschien wel het allerbelangrijkste van je LinkedIn-profiel: je headline. Deze weegt namelijk zwaar mee in de zoekresultaten. Daarnaast is je headline het eerste wat mensen lezen.

Wat is jouw specialiteit?

Zorg ervoor dat je LinkedIn-headline uniek is voor jou als professioneel persoon. En gebruik de juiste termen, waarvan je denkt dat mensen erop zoeken. Laat dit vervolgens terugkomen in je profiel (hierover meer later!). Veelgebruikte zoekwoorden? Dat zijn functietitels zoals SEO-specialist, social media manager en contentmarketeer.

Tips voor je LinkedIn-headline:

  • Blijf professioneel
  • Ideale lengte? Alles onder de 120 karakters

Je LinkedIn-samenvatting

De samenvatting op je LinkedIn-profiel is je elevator pitch. Je mag best een beetje opscheppen, maar je moet het wel kunnen bewijzen. Houd het bij feiten, cijfers en voorbeelden. Waar ben je het meest trots op?

Je kunt je samenvatting ook schrijven aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat is je achtergrond?
  • Waar ben je momenteel mee bezig?
  • Waar wil je naartoe?

Het kan zijn dat je het moeilijk vindt om objectief over jezelf te schrijven. Laat in dat geval een collega of vriend(in) over je schrijven — het is nu eenmaal gemakkelijker om over iemand anders te schrijven dan over jezelf.

Tips voor je LinkedIn-samenvatting:

  • Zorg ervoor dat je persoonlijkheid naar voren komt
  • Gebruik alle 2000 karakters van je samenvatting (mocht dat niet lukken, schrijf dan minstens 40 woorden)
  • Som je successen op met bulletpoints óf met afbeeldingen en links
Carrièretips
Alle artikelen >
Gerelateerde artikelen