Recruitment marketing: sneller en gemakkelijker personeel werven

7 min. leestijd
Wat is Recruitment marketing en praktische voorbeelden

Wat is recruitment marketing precies? Wat zijn handige recruitment marketing tips? En hoe zet je recruitment marketing effectief in voor jouw bedrijf? Het werven van personeel is voor veel bedrijven nog steeds een tijdrovend, arbeidsintensief en vaak duur proces. Toch zijn er manieren ontstaan die het wervingsproces vergemakkelijken ― en die het bovendien leuker maken voor zowel bedrijf als kandidaat. De afgelopen jaren heeft de krapte op de arbeidsmarkt er namelijk voor gezorgd dat bedrijven steeds creatiever zijn geworden in hun zoektocht naar talent. Eén van de trends die hieruit is ontstaan, en die zeker veelbelovend is voor de toekomst, is recruitment marketing. Lees in dit artikel alles over deze wervingsstrategie en ontdek onze recruitment marketing tips!

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing is gebaseerd op de principes achter marketing, maar steekt net even anders in elkaar. Marketing richt zich namelijk op de manier waarop je producten of diensten op de markt brengt en hoe je deze onder de aandacht brengt bij het juiste publiek. Bij recruitment marketing draait het niet om het op de markt brengen van een product of dienst, maar hoe jij jouw bedrijf als werkgever neerzet. Wat maakt jouw bedrijf een prettige werkplek? Hoe definieer jij je bedrijfscultuur? Recruitment marketing is daarmee de combinatie van werving en selectie en reclame voor je werkgeversmerk. De één versterkt het ander, en andersom.

De recruitment marketing funnel

Een belangrijk element binnen recruitment marketing is de zogenoemde ‘recruitment marketing funnel’. Deze trechter geeft de kwantiteit aan van de mensen die zich in een bepaalde fase van het wervingsproces bevinden. Deze fases zijn te verdelen in ‘awareness’ (bewustwording), gevolgd door ‘consideration’ (overweging) en ‘interest’ (interesse). Na dit stadium vervolgt het daadwerkelijke recruitmentproces, wat aangeduid wordt door middel van de stadia ‘application’ (sollicitatie), ‘selection’ (selectie) en ‘hire’ (inhuren).

De daadwerkelijke werving en selectie van werknemers speelt zich dus veelal onderin de funnel af. Maar om de kans te vergroten dat iemand daadwerkelijk in de laatste fase van de funnel terechtkomt, is het belangrijk om bovenin al het nodige werk te doen. Dit doe je met recruitment marketing.

Recruitment marketing funnel

Recruitment marketing: Candidate journey en candidate experience

Met recruitment marketing probeer je de reis die een kandidaat aflegt, van eerste contact met je werkgeversmerk tot het tekenen van een arbeidsovereenkomst, zo veel mogelijk te sturen. Door doelgericht boodschappen uit te zetten op verschillende (online) kanalen, begeleid je de kandidaat door de gehele funnel. Hierbij is het bovendien belangrijk om je boodschap af te stemmen op de fase waarin een kandidaat zich bevindt. Een leuke video over jouw bedrijfscultuur is bijvoorbeeld zeer geschikt als onderdeel van de awareness-fase en kan een kandidaat stimuleren om meer informatie te vergaren over werken bij jouw bedrijf. Een vacaturetekst daarentegen past beter binnen de interest-fase, omdat dit het punt is waarop de interesse is gewekt maar een kandidaat het laatste zetje nodig heeft om daadwerkelijk te solliciteren. Deze hele reis noemen we de candidate journey.

Binnen de candidate journey heb je veel invloed op de ervaring van een kandidaat met jouw merk gedurende het wervingstraject: de zogenoemde candidate experience. Deze beleving met je merk is niet alleen belangrijk voor het aantrekken van nieuw talent, het helpt je ook om je marktpositie te verbeteren en in de toekomst gemakkelijker personeel te vinden binnen jouw sector.

Een positieve associatie met je bedrijf in een willekeurig stadium van de funnel zorgt ervoor dat je onbewust een band opbouwt. Een kandidaat blijft dus betrokken bij je bedrijf ook al wordt deze uiteindelijk niet aangenomen. Ondanks dat deze kandidaat niet jouw beoogde doel realiseert, zal hij of zij hoogstwaarschijnlijk je social media kanalen gaan volgen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of vacature-alerts of je bedrijf zelfs aanbevelen aan anderen. De candidate experience is dus ontzettend belangrijk voor het opbouwen van (werk)relaties en draagt aanzienlijk bij aan het succes van jouw recruitment strategie.

Je werkgeversmerk op de kaart zetten

Veel bedrijven zijn enorm bedreven in het verkopen van hun diensten of producten maar slaan de plank mis als het gaat om het verkopen van hun werkgeversmerk. Zo ligt de focus bijvoorbeeld te vaak op de belangen van het bedrijf. Vacatureteksten zijn daar een goed voorbeeld van. De gemiddelde vacaturetekst bevat een waslijst aan verantwoordelijkheden en taken om vervolgens alleen ‘een goed salaris’ en ‘prima secundaire arbeidsvoorwaarden’ daar tegenover te zetten. Natuurlijk wil je de kandidaat een goed beeld geven van de inhoud van de functie, maar informatie over de bedrijfscultuur, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en organisatiestructuur is minstens even belangrijk voor het maken van een keuze. Houd daarom een goede balans tussen werkzaamheden en beloning, verwachtingen en mogelijkheden.

Manage je werkgeversmerk

Bij recruitment marketing draait het dus vooral om je werkgeversmerk en hoe je dit op de kaart zet. Net zoals bij traditionele (online) marketing zijn er diverse tools die je kunt gebruiken voor jouw ideale recruitment marketing strategie. Met deze tools houd je namelijk grip op de prestaties van je campagnes en kun je deze blijven optimaliseren.

Op zoek naar talent?

We begrijpen dat je je het liefst omringt met mensen die het beste in jou en elkaar naar boven halen.

Sleep je vacature hierheen

of een bestand (.docx of .pdf)

(.docx of .pdf)

Recruitment marketing tips

Voor iedere recruitment marketing strategie is het belangrijk dat je in kaart brengt wat je bedrijf nodig heeft en hoe je jouw werkgeversmerk neer wil zetten. Daarnaast kunnen de volgende recruitment marketing tips je helpen om inhoud te geven aan jouw strategie.

Tip 1: Maak je recruitmentdoelen concreet

Je wil nieuw talent aantrekken. Maar om welke functie(s) gaat het? Welk profiel past daarbij? Per wanneer moet jouw nieuwe personeel beginnen? Dit zijn allemaal vragen die bij kunnen dragen aan het verduidelijken van je doelen. En met een helder doel wordt recruitment marketing bovendien nog effectiever.

Tip 2: Bepaal een strategie

Met het doel op papier is het belangrijk om een strategie uit te stippelen. Begin dus niet zomaar met het verspreiden van boodschappen en vacatureteksten. Doe eerst onderzoek naar de professionals binnen je doelgroep: waar bevinden zij zich, wat vinden ze interessant, waar zijn ze naar op zoek? De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor je strategie.

Tip 3: Kies de juiste tools

Om je recruitment marketing strategie naar een hoger niveau te tillen heb je de juiste tools nodig. Tools om je campagnes in te richten en te monitoren, tools om je vacatureteksten te optimaliseren en tools om precies de juiste doelgroep te bereiken. Kies daarom de tools die passen bij jouw strategie.

recruitment marketing: werkgeversmerk

Tip 4: Gebruik je data

Gedurende je zoektocht naar talent vergaar je waardevolle data. Met deze data kun je vervolgens huidige campagnes optimaliseren en toekomstige campagnes optimaal inrichten. Maak hier dus vooral gebruik van.

Tip 5: Stel de kandidaat centraal

Denk aan de candidate experience en maak jullie sollicitatieproces persoonlijk. Hoe is zijn of haar beleving van jouw merk? Door een menselijke aanpak te hanteren en rekening te houden met de behoeften van kandidaten, bouw je sterke relaties op.

Tip 6: Evalueer je campagnes

Wat werkt wel en wat werkt niet? Door je campagnes te evalueren krijg je inzicht in je successen en valkuilen. Op basis van deze kennis kun je vervolgens toekomstige wervingscampagnes nóg beter vormgeven.

Tip 7: Ga een samenwerking aan

Recruitment marketing is veelzijdig, doeltreffend maar kan soms ook behoorlijk ingewikkeld zijn. Wees daarom niet bang om met een partner in zee te gaan die zich heeft gespecialiseerd in recruitment marketing. Zij nemen je dingen uit handen zodat jij je volledig kunt richten op het ontmoeten van geschikt talent.

Tip 8: Focus op de lange termijn

Met iedere nieuwe campagne verbetert je strategie. Verwacht daarom niet dat je eerste ervaring met recruitment marketing gelijk de beoogde resultaten oplevert. Het draait dus vooral om bijschaven en optimaliseren, om zo op termijn tot een strategie te komen die keer op keer inzetbaar en succesvol is. Bovendien versterkt je online aanwezigheid en werkgeversmerk ook met iedere campagne. Kijk dus ook vooral naar wat recruitment marketing op de lange termijn voor jouw bedrijf kan betekenen.

Meer recruitment marketing tips lezen? Houd onze LinkedIn-pagina en blog in de gaten!

Hulp nodig bij jouw recruitment marketing strategie?

Good Company herontdekt de manier waarop werkgevers en werknemers elkaar vinden. Recruitment marketing is hierbij een belangrijk onderdeel. Met een team van gespecialiseerde online recruitment marketeers en jouw eigen recruitment consultant gaan we op zoek naar mensen die niet alleen voldoen aan je verwachtingen, maar deze overtreffen.

Of je nu op zoek bent naar een partner in sales recruitment, marketing recruitment, IT-recruitment of techniek recruitment, Good Company helpt je!

Ben je op zoek naar een recruitmentpartner die een nieuwe invulling geeft aan jouw wervingsstrategie? We denken graag met je mee!

Voor werkgevers
Alle artikelen >
Teamontwikkeling

Krachtige teams opbouwen: hoe werk je aan teamontwikkeling?

Succesvolle teams vormen de basis van elk bedrijf. Daarom is teamontwikkeling zo belangrijk! In dit artikel lees je hoe je onder andere met het Tuckman-model, Belbin’s teamrollen en teambuilding workshops de samenwerking binnen je team versterkt, je teamleden verder ontwikkelt en samen verder groeit.

Elise Westhof

4 min

Verborgen parels: hoe ontdek je de potentie in jouw werknemers op individueel niveau

In dit artikel ontdek je hoe je het verborgen potentieel van medewerkers kunt identificeren en benutten. Een mens is namelijk zoveel meer dan wat er op een A4’tje samen te vatten is. Kijk verder dan traditionele criteria en investeer in je eigen medewerkers. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Elise Westhof

4 min

Gerelateerde artikelen