Een goede online marketeer – en nog veel meer

4 min. leestijd
onderscheiden als online marketeer

De vacatures voor online marketeer vliegen je om de oren. Maar tegelijkertijd groeit het aantal marketeers ook aanzienlijk. Een relevant diploma en een jaar of twee/drie werkervaring is een goed begin. Maar hoe spring je vervolgens tussen al die andere marketeers uit? Met deze tips zorg jij dat werkgevers niet meer om jou heen kunnen.

1. Zorg voor T-shaped kennis als marketeer

Heel belangrijk is het tegenwoordig om niet gespecialiseerd te zijn in één marketingdiscipline, maar om juist van alles wat te weten. Dat zie je ook steeds meer terug in de vacatures. Waar in de titel de algemene term ‘online marketeer’ gebruikt wordt, komt in de functieomschrijving naar voren dat er gezocht wordt naar iemand met kennis van content, SEO, SEA, en het liefst ook data-analyse. T-shaped marketing kennis is daarom bij veel bedrijven een grote plus.

De T-shape houdt in dat je van alle marketingdisciplines iets weet (de bovenste balk van de T), maar dat je kennis van één (of twee) van de disciplines wat dieper gaat (de poot van de T). Zorg dus dat je basiskennis van elementen als SEA, SEO, e-mail, social media in orde is, maar dat je op één van deze vlakken duidelijk uitblinkt. Het idee hierachter is dat je dan precies kan doen waar je goed in bent, maar dat je dit ook in verband kan zien tot de andere componenten van online marketing.

Nog aantrekkelijker wordt het als je jezelf kunt presenteren als π-shaped marketeer. Ook hierbij is het de bedoeling dat je de basiskennis van alle marketingvelden beheerst (de bovenste balk van het pi-teken). Het verschil is dat je je hierbij specialiseert in twee disciplines (de twee poten van het pi-teken) waarbij de ene een left-brain discipline is, zoals data-analyse of programmeren. En de andere is een right-brain discipline, bijvoorbeeld branding of storytelling. Dit maakt je als marketeer nog een stuk opvallender.

Bekijk vacatures op GoodCompany

Kies een sector en vul een functietitel in:


Bekijk alle vacatures per sector:

2. Verdiep je in de technische kant

Samenhangend met de T-shaped kennis is het ook voordelig om te beschikken over een beetje technische kennis. Voor steeds meer functies werk je tegenwoordig met programma’s of software waarvoor technische kennis gewenst is. Vrijwel elk bedrijf werkt wel met CRM, WordPress of Photoshop. Met een (of meerdere)van deze programma’s overweg kunnen is daarom een grote pre. Schroom dus niet om met je eigen website, je fotoshopskills of je programmeerkunsten te pronken. Hiermee word jij als online marketeer alleen maar meer gewaardeerd.

3. Leer data lezen en meten

Het is goed als je weet hoe je een campagne of strategie moet uitvoeren. Nog beter is het als je ook weet of de campagnes goed lopen en of de strategie werkt. Hiervoor moet je data kunnen lezen en meten. Een goede marketeer heeft daarom ook een klein beetje data-analist in zich. Alleen al een certificaat voor bijvoorbeeld Google Analytics kan een groot voordeel zijn. Of je hier in jouw functie nou veel gebruik van maakt of niet; het laat in ieder geval zien dat je analytisch inzicht hebt.

Online marketeer - data-analyse

4. Verbeter je communicatie- en presentatieskills

Als online marketeer werk je vrijwel nooit alleen. Doorgaans maak je onderdeel uit van een groter marketingteam met meerdere disciplines. Communicatieve vaardigheden zijn daarom sowieso gewenst, maar ook presentatieskills bieden een grote meerwaarde. Jij snapt hoe het uitvoerende en analyserende gedeelte in elkaar zit, dus is het ook handig als je dit kan overbrengen naar je collega’s. Presenteer je cijfers en je bevindingen aan de mensen op je afdeling maar ook daarbuiten. Wie weet kunnen anderen weer inspiratie opdoen aan de hand van jouw uitkomsten. Of misschien hebben je collega’s nog ideeën over hoe je de campagnes nog beter zou kunnen laten lopen.

5. Leer alles over projectmanagement

Omdat je als marketeer vaak op veel verschillende vlakken werkt in een groter team, is het handig om te weten hoe je deze samenwerking gestructureerd kunt laten verlopen. Steeds meer bedrijven werken op basis van de SCRUM-methode. Een kleine verdieping hierin kan dus nooit kwaad. Je hoeft niet meteen een Scrum Master te worden (al is daar ook veel vraag naar) maar als je in ieder geval weet hoe de methode in zijn werk gaat kom je al een heel eind. Daarnaast zijn er tools die je kunnen helpen georganiseerd te werk te gaan. Voorbeelden hiervan zijn Trello en Jira. Het is voor een marketeer vaak nuttig om hier al enige werkervaring mee te hebben.

Alles draait om kennis verbreden

Bovenstaande tips hebben eigenlijk één duidelijk aspect met elkaar gemeen. Verbreed je kennis. Een aantrekkelijke marketeer kan en weet meer dan waar hij of zij voor opgeleid is. Doe dus bijvoorbeeld een stage in een vakgebied dat iets buiten jouw comfortzone ligt of volg aanvullende cursussen, dan ben jij al snel die Full Stack Online Marketeer die alle organisaties willen hebben.
Carrièretips
Alle artikelen >
Blog Carriereswitch Tips

Soms blijkt buiten je comfortzone gaan, de beste beslissing die je ooit kon maken — Ontdek alle tips van Roger (SOA People) voor een succesvolle carrièreswitch

Ineens bereik je een punt in je leven dat je toe bent aan verandering in je carrière. Maar het maken van een carrièreswitch kan best spannend en intimiderend zijn. Hoe maak je die overstap? Roger Maas van SOA People vertelde ons onlangs hoe hij de overstap naar een ander vakgebied maakte. Zijn verhaal zit vol waardevolle tips, lessen en inzichten, die we graag met je delen in dit artikel!

Elise Westhof

6 min

Nieuwe baan of blijven? Wanneer andere baan zoeken

Blijven of weggaan? Zo weet je dat het tijd is voor een nieuwe baan

Voel je je ongelukkig op werk? De stap naar een nieuwe baan is best ingewikkeld. Ben jij toe aan een nieuwe baan? Let op deze 5 signalen!

Sara de Rouw

9 min

Gerelateerde artikelen