De toegevoegde waarde van LinkedIn
Bekijk vacatures op GoodCompany
Profielsterkte: 100%
Om te beginnen is het verstandig om je profiel volledig in te vullen. Hiermee verdien je het ‘All-star’-niveau van LinkedIn. Je bereikt dit door de volgende elementen toe te voegen:
- Een profielfoto
- Je locatie
- Je huidige functie
- Je voorgaande functie(s)
- Je opleiding(en)
- Minstens 5 vaardigheden
- Minstens 50 connecties
- Een persoonlijke samenvatting
Als je deze gegevens niet invult, zal LinkedIn je wijzen op de missende informatie.
Zó zorg je voor een sterk profiel
Alleen het toevoegen van bovenstaande elementen is niet genoeg – het is belangrijk dat je een sterk profiel hebt. Daarmee kun je gevonden worden. We hebben een aantal tips voor je.
Je kattenfoto’s mag je thuis laten.
Je LinkedIn-profielfoto
LinkedIn is serious business. Je wilt geen selfie, bedrijfslogo, kattenfoto of foto uit je studententijd als profielfoto hebben. Ook een foto waar je samen met je vriend of vriendin op staat, is geen goed idee. Wanneer je bij een jong, creatief bedrijf wilt werken, wordt een kleurrijke foto die je persoonlijkheid reflecteert, gewaardeerd. Wil je werken voor een wat traditioneler bedrijf, houd het dan ook bij een wat traditioneler headshot.
Is je profielfoto niet meer up-to-date? Dan is het tijd om een fotograferende vriend te vragen om een gunst.
Tips voor je LinkedIn-profielfoto:
- Gebruik een kleurrijke achtergrond, daarmee val je op
- Stel je nieuwe LinkedIn-profielfoto op elk socialmedia-kanaal in als profielfoto
- Ideale afmetingen? 400 bij 400 pixels
Je LinkedIn-achtergrond
De achtergrond of omslag van je LinkedIn-profiel is dé manier om jezelf verder te branden. Je kunt je eigen website, het bedrijf waarvoor je werkt of je specialiteit uitlichten.
Tips voor je LinkedIn-achtergrondfoto:
- Ideale afmetingen? Alles tussen 4000 bij 4000 pixels en 1000 bij 425 pixels doet het prima, zolang de afbeelding maar niet groter is dan 4 MB
- Optimaliseer je foto via een website als tinyJPG om wazige foto’s of foto’s met zichtbare pixels te voorkomen
Je LinkedIn-headline
Misschien wel het allerbelangrijkste van je LinkedIn-profiel: je headline. Deze weegt namelijk zwaar mee in de zoekresultaten. Daarnaast is je headline het eerste wat mensen lezen.
Wat is jouw specialiteit?
Tips voor je LinkedIn-headline:
- Blijf professioneel
- Ideale lengte? Alles onder de 120 karakters
Je LinkedIn-samenvatting
De samenvatting op je LinkedIn-profiel is je elevator pitch. Je mag best een beetje opscheppen, maar je moet het wel kunnen bewijzen. Houd het bij feiten, cijfers en voorbeelden. Waar ben je het meest trots op?
Je kunt je samenvatting ook schrijven aan de hand van de volgende vragen:
- Wat is je achtergrond?
- Waar ben je momenteel mee bezig?
- Waar wil je naartoe?
Het kan zijn dat je het moeilijk vindt om objectief over jezelf te schrijven. Laat in dat geval een collega of vriend(in) over je schrijven — het is nu eenmaal gemakkelijker om over iemand anders te schrijven dan over jezelf.
Tips voor je LinkedIn-samenvatting:
- Zorg ervoor dat je persoonlijkheid naar voren komt
- Gebruik alle 2000 karakters van je samenvatting (mocht dat niet lukken, schrijf dan minstens 40 woorden)
- Som je successen op met bulletpoints óf met afbeeldingen en links