Grote kans dat één van jouw LinkedInconnecties je een stapje dichterbij je eerste baan kan brengen. Met een kort berichtje op je profiel of een persoonlijk bericht aan relevante connecties zet je al een flinke stap in de goede richting.
Ken je toevallig mensen in de marketingsector? Vraag dan vooral advies! Wie weet heeft iemand nog een goede tip, of zelfs een open vacature voor
junior marketeer. Je weet maar nooit.
Geen resultaat?
Vraag je vrienden eens om in hun netwerk rond te vragen. Hoe meer mensen weten dat jij op zoek bent naar een baan, hoe beter.
“If you’re a good marketing person, you have to be a little crazy.”
– Jim Metcalf
Bekijk vacatures op GoodCompany
2. Blijf jezelf uitdagen
Het einde van jouw opleiding betekent natuurlijk niet het einde van jouw leerproces. Zeker in de onlinemarketingwereld is het van groot belang dat je op de hoogte bent van álle ontwikkelingen. Jezelf onderscheiden door middel van unieke kennis werkt in je voordeel.
Hoe je dit doet?
Een goede tip die wij je mee willen geven is om de gratis trainingen van Google te volgen. Deze vind je op
De Digitale Werkplaats. Dit is de ideale omgeving voor (beginnende) marketeers om kennis bij te spijkeren en actueel te houden. Alle aspecten van online marketing worden hier aangeboden als training. En het is nog gratis ook!
Beluister ook eens een
marketing podcast – het kost weinig tijd en draagt op een leuke manier bij aan je kennis.
Als het vinden van een nieuwe baan in een startersfunctie niet direct lukt, kun je beginnen met een traineeship. Vaak bieden (media)bedrijven afstudeerders of net-afgestudeerden de mogelijkheid om op een leuke manier praktijkervaring op te doen in het bedrijfsleven.
Niet alleen is dit een uitdagende manier om je talent te ontwikkelen, de kans is groot dat je aan het eind van je traineeship vast in dienst mag komen – mits je je best doet natuurlijk!
4. Steek energie in je cv
Misschien stond je cv niet hoog op je prioriteitenlijstje tijdens je studie. Maar nu je afgestudeerd bent is het zeker nodig om dit toch omhoog te plaatsen. Dit is namelijk het eerste wat bedrijven van je zien wanneer je solliciteert. Je cv moet er dus professioneel uitzien en up-to-date zijn.
Geef je cv een boost met een aantal handige tips!
Lees meer
Wil je wat extra moeite doen om je kansen te vergroten? En ben je niet bang om een project aan te gaan. Dan kun je ook je cv als website neerzetten. Als online marketeer weet je natuurlijk precies hoe je de hoogste ranking behaalt!|
5. Gebruik social media in je voordeel
Net als netwerken, is het gebruik van social media ook cruciaal in jouw zoektocht naar je eerste baan. We hebben het al gehad over je
LinkedInprofiel, maar ook je Facebook-, Twitter- of Instagramaccount kunnen je helpen. Plaats een berichtje of foto waarin je uitlegt waar je naar op zoek bent, en dat alle tips welkom zijn.
Waar je op moet letten:
Voordat je deze kanalen gaat gebruiken als hulpmiddel is het niet onverstandig om even te checken welke foto’s en berichten je op je persoonlijke pagina’s hebt staan. Kom je professioneel over? Staan er geen foto’s op die je liever niet aan je toekomstige werkgever wilt laten zien?
6. Weet waar je moet zoeken
De meest effectieve manier om snel aan een nieuwe baan te komen blijft toch het ouderwets solliciteren. Zowel op vacaturesites als op websites van bedrijven kun je vaak rechtstreeks reageren op een vacature die je aanspreekt. Je brengt jezelf onder de aandacht, en met een beetje geluk word je uitgenodigd op een gesprek.
Het vinden van deze vacatures is gelukkig niet moeilijk. Op
Good Company kun je terecht voor uitdagende (starters)functies bij grote en kleinere bedrijven. Er zit ongetwijfeld ook iets voor jou bij!
Je kunt ook gericht zoeken op bedrijven waar je graag zou willen werken, en kijken of er vacatures openstaan. Veel bedrijven zijn tegenwoordig op zoek naar gedreven, jonge marketeers die een frisse blik kunnen werpen op (online) marketing.
7. Stuur een open sollicitatie
Mocht dit allemaal niet werken, geef de moed dan vooral niet op. Je kunt namelijk altijd een open sollicitatie sturen naar een interessant bedrijf. Op die manier beland je in hun sollicitantenpool en weten ze je te vinden wanneer er een relevante functie voor jou vrijkomt.
Steek energie in je motivatiebrief en benadruk waarom je juist bij dát bedrijf wilt werken. Laat zien wat jij bij kunt dragen aan het bedrijf!
Klaar om je carrière te beginnen!
Met deze tips zit jij binnen no time op je plek! Begin je carrière goed en blijf jezelf ontwikkelen, succes!
Nog meer tips? We horen ze graag!